Meniu Închide

Felicia Filip: Părintele este, nu o dată, cel educat de copil

După ce zeci de ani a cucerit cele mai mari scene ale lumii, a primit numeroase distincții și premii și a fost apreciată pentru talentul  și dăruirea artistică, doamna Felicia Filip a dovedit că, pe lângă un artist emerit este și un manager extraordinar. Din 2014 se află la conducerea Operei Comice pentru Copii. În acești ani a reușit să pună instituția pe o poziție de top în harta culturală a Bucureștiului.

Am avut privilegiul să îmi petrec câteva luni bune la Opera Comică pentru Copii și spun cu mâna pe inimă că nu mi-aș fi închipuit că lucrurile pot sta astfel într-o instituție de stat.

De la volumul și calitatea muncii, până la profesionalismul fiecărui angajat și fluxul activităților, Opera Comică pentru Copii poate fi dată ușor drept exemplu de management bine făcut multor companii private.
În prima lună a colaborării mele cu OCC în calitate de blogger oficial, mi-am dorit foarte mult un interviu cu doamna Felicia Filip, pentru că o consider un adevărat model și o sursă de inspirație. Sunt convinsă că o să-mi dați dreptate.

Cariera dumneavoastră nu mai are nevoie de prea multe prezentări. Ați dus numele României pe cele mai mari scene ale lumii și ați încântat sute de mii de spectatori. Cum ați realizat trecerea de la sălile celor mai prestigioase opere ale lumii în spatele biroului de la Opera Comică pentru Copii? Ce v-a determinat să acceptați o astfel de provocare?

Felicia Filip: Ce m-a determinat? Răspunsul este unul singur: dragostea pentru copii.

În cei 4 ani de când vă aflați la conducerea Operei Comice pentru Copii ați făcut din această instituție un reper cultural. Care a fost centrul strategiei dumneavoastră, cel mai important principiu după care v-ați ghidat?

Felicia Filip: Evident că în centrul strategiei mele plasez valoarea

Pentru o instituție de spectacol, cel mai important este… spectacolul. Toată strădania noastră, de la director la cel mai proaspăt angajat, se materializează în acele momente de miracol de pe scenă, pe care spectatorul le urmărește cu zâmbetul pe buze, cu ochii mari și cu respirația întretăiată. Toate acestea se pot realiza cu oameni dăruiți, devotați aceluiași scop. Este sarcina directorului să-i identifice, să-i unească și să-i facă să-și depășească limitele.

 În fiecare stagiune, la Opera Comică pentru Copii sunt foarte multe noutăți. Pe lângă spectacole, aduceți mereu activități adiacente: festivaluri, jocuri, gale, parc de aventură, acum și un escape room. Cum decideți ce activități noi să introduceți?

Felicia Filip: Nu e nici greu, dar nici simplu. Trebuie să alegem din noianul de sugestii și reacții ale numeroșilor noștri spectatori cu vârste cuprinse între 3 și 93 de ani. Cele mai inspirate dintre ele, care corespund cu strategia noastră, se transformă în programe și proiecte de care beneficiază tocmai cei care le-au propus.

Aveți o echipă fantastică, alături de care realizați toate aceste minunății. Cum vă alegeți oamenii și cum reușiți să îi țineți uniți, astfel încât să funcționeze atât de frumos împreună?

Felicia Filip: Mai întâi vreau să vă mulțumesc pentru aprecierile la adresa colectivului nostru. Pentru fiecare post în parte există criterii bine stabilite de apreciere. Dar o calitate care le unește pe toate și pe care o urmăresc în primul rând este caracterul.

Anul acesta ați mai adus o surpriză imensă în fața publicului, spectacolul Sunetul Muzicii, în regia lui Răzvan Mazilu. Față de celelalte spectacole ale Operei Comice pentru Copii, este un spectacol lung, cu multe planuri și o intrigă destul de complexă. V-a fost vreun pic teamă de reacția publicului dumneavoastră? Ce sentimente încercați acum, după cele 14 spectacole de Sunetul Muzicii jucate cu casa închisă?

Felicia Filip: Sunetul Muzicii este, evident, un pariu câștigat – cu publicul, dar și cu noi înșine.

Desigur, am dorit să testez reacția copiilor la un spectacol mai lung. Acum suntem liniștiți, Sunetul muzicii ne-a dat răspunsul.

Deși vă aflați într-o poziție de conducere, sunteți tot timpul prezentă în fiecare colțișor al instituției, de la cabine, săli de repetiție, până în sala de spectacol, la fiecare spectacol. Nu sunteți genul de șef care stă în birou. De unde aveți atâta energie și cum simțiți că se răsfrânge această prezență permanentă asupra activității din Operă?

Felicia Filip: Energia mi-o antrenez și mi-o dezvolt de ani de zile  ca solistă pe scenele de spectacol. Consumul unui interpret al unei opere de patru acte (ca La Traviata, bunăoară) este echivalent cu efortul unui muncitor forestier în șase zile. Dar energia trebuie înțelept canalizată și, în acest sens, prezența mea de care aminteați, are darul de a-mi mobiliza colegii într-un nobil scop comun.

Cum este să faci marketing și promovare pentru o instituție de cultură în România? Mulți s-ar grăbi să spună imposibil, dar exemplul Operei Comice pentru Copii demonstrează că se poate, ba chiar la un nivel de top. Care sunt cele mai mari dificultăți pe care le întâmpinați în desfășurarea și promovarea tuturor acestor activități?

Felicia Filip: “Dificultățile” de care amintiți sunt foarte plăcute. Avalanșa de evenimente pe care le susținem (în stagiunea trecută, peste 600 de manifestări) trebuie controlată și pusă în valoare printr-o informație modernă. În acest sens, ne preocupă cele mai noi și inovatoare metode și tehnici de promovare care ne aduc mai aproape de publicul nostru țintă.

Prin tot ceea ce se întâmplă la Opera Comică pentru Copii, dumneavoastră faceți și educație copiilor, nu le oferiți doar niște spectacole. Care este cea mai dificilă parte din interacțiunea cu părinții și copiii?

Felicia Filip: Mai demult am lansat ideea că maturul este, nu o dată, educat de copil.

Miza noastră este ca micuții să-și convingă părinții să vină la Opera Comică pentru Copii. Odată ajunși aici, ei, părinții, devin copii și fidelii noștri spectatori. Nu o dată am avut surpriza plăcută să vedem pe cei mari venind singuri la spectacol, deoarece copiii erau plecați în excursie. Așa am realizat că spectacolele noastre se adresează tuturor vârstelor.

Ne-ați obișnuit deja cu noutăți la tot pasul. Ne puteți dezvălui câteva dintre surprizele pe care le-ați pregătit pentru copii și părinți în perioada următoare?

Felicia Filip: Suntem concentrați și în plină pregătire a tradiționalei noastre gale festive Poveste de Crăciun, aflată la a patra ediție. Pe 4 decembrie, la Sala Polivalentă, veți trăi o seară de basm, în care Moș Nicolae se va întâlni cu Moș Crăciun.

Evenimentul face parte dintr-un amplu festival, care durează din 29 noiembrie până pe 15 ianuarie și cuprinde activități pentru întreaga familie.

Copiii sunt așteptați la Casa lui Moș Crăciun, unde îl vor întâlni pe Moș în persoană și îi vor putea lăsa scrisori cu dorințele lor. Moșul își aduce la OCC și renii – da, reni adevărați, pe care copiii îi pot vedea în Curtea cu reni. Distracția va fi în toi pe derdeluș, la patinoar  și la nenumăratele jocuri pe care echipa OCC le pregătește pentru copii. Pe scena Cantus Mundi vor veni sute de colindători din toată țara, iar la Târgul de Crăciun părinții și copiii vor putea gusta preparate tradiționale delicioase și vor putea cumpăra cadouri pentru cei dragi. În cadrul festivalului vor avea loc și spectacolele Spărgătorul de nuci – balet și opereta Noapte la Veneția.  Am reușit să vă stârnesc curiozitatea, nu-i așa? 🙂

Ce mesaj ați dori să transmiteți părinților din România, în calitate de promotor al culturii și educației culturale în rândul copiilor?

Felicia Filip: Părinți, ascultați-vă copiii și mergeți cu ei în sala de spectacol sau concert, la expoziții sau pe terenul de sport. Veți avea multe de învățat!

Citește și

Răzvan Mazilu. Trebuie să îmi acord provocări noi, care de care mai radicale. Interviu

Când inimile cresc pe ritm de aplauze infinite

Copiii din distribuția Sunetul Muzicii

Fii bun, toți duc o luptă grea. Minunea, un film de văzut

Recomandare – Cărți de știință și tehnică în joacă

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

Posted in Lumea noastră, Opera Comica pentru Copii, Povești de viață

Related Posts

2 Comments

  1. Dana Stanciu

    Ioana, subscriu în totalitate la tot ceea ce ai scris în articol! Aș adăuga faptul că toți cei care lucrează aici dau dovadă de foarte mult tact în relația cu copiii. Nici nu am cuvinte să descriu cât de încântată este fetița mea de tot ceea ce trăiește acolo, atât ca spectator cât și ca mic artist! E ferm hotărâtă să facă și ea parte din echipa OCC când va crește… ba chiar plănuiește să deschidă o școală adevărată pentru copiii talentați, o școală unde dimineața sa se facă ore de curs, iar după prânz să fie ore de actorie, musical, balet etc. Și da, visează să joace rolul Mariei din SM, al lui Wendy din “ Peter Pan”…Copilăria ei e mai frumoasă datorită lor și le sunt foarte recunoscătoare că o fac să viseze atât de frumos.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.