Meniu Închide

Învățământul în lume, episodul 3. Școala în Germania

Am ajuns deja la al treilea episod al plimbării noastre prin școlile din lume. Ne uităm astăzi la modelul nemțesc și aflăm cum e școala în Germania. Consultant mi-a fost Elena, mami de Ianis, coleg de generație cu Ana mea și proaspătă mămică de bebelușă adorabilă. Ela este stabilită în Germania de aproape șase ani și locuiește în Frankfurt. Ianis merge la școală în sistem Flexi Schule. A completat informațiile Paula, mami de băiețel de clasa a doua, care locuiește în Bayern și merge la școală în sistem clasic.

Școala în Gemania. Înscrierea. Sistemul flexibil

La grădiniță se fac înscrierile în luna februarie pentru începutul de an din septembrie. Eu l-am înscris pe Ianis la mai multe grădinițe din zonă, a primit loc la cea mai apropiată de casă (3 min. pe jos), iar la primărie se centralizează toate înscrierile și locurile repartizate. Nu contează dacă ești străin, pe formularul de înscriere treci dacă e Integrationskind și se face cu el extra germană, Ianis n-a fost.

Pentru înscrierea la școală, Ianis a fost preluat direct de la grădi. Am primit o scrisoare acasă în care eram invitați  să asistăm la o prezentare despre Flexi-Schule (școală flexibilă), unde se renunță la modelul standard al clasei 1, clasei a 2-a. Dupa acea prezentare pentru părinți, au venit și i-au luat de la grădi, i-au dus să le prezinte școala și profesorii. au mâncat acolo, le-au dat cadouri.

Avantajul acestui sistem flexibil este că totul se învață prin joacă, învățământul e axat pe nevoile și dezvoltarea personală a fiecărui individ. În aceeași clasă sunt și copii mai mari (clasa a 2-a) și copii mai mici (clasa I), fiecare copil mic are câte un Pate (naș) care are grijă de el. Ianis este acum Pate pentru un copilaș croat.

La 6 ani copilul este Kann-Kind (este apt să meargă la școală, dar nu este obligatoriu), la 7 ani este Muss-Kind (școala devine obligatorie). Dacă după primul an de Flex copilul este foarte bun, el poate sări direct în clasa a 3-a.

Dacă unii copii au nevoie de mai mult timp pentru a-și luă avânt, mai pot rămâne și al treilea an în Flex, fără să aibă impresia că sunt lăsați repetenți, căci au prieteni de anul trecut în clasă.

În Bayern, cel puțin copiii ce fac 6 ani până la 30 setembrie merg în clasa 1. Cei născuți până în decembrie au nevoie de o evaluare. Și dacă nu vrei să îl dai la școală la 6 ani trebuie să demonstrezi că nu e pregatit, ceea ce e destul de greu.

Cum se face învățarea. Accentul se pune pe ușurință

Se pune foarte mult accent pe psihicul copilului. Avantajul este că astfel cresc copii cu o încredere în sine viguroasă, stăpâni pe sine, nu timorat într-un sistem rigid. Dezavantajul este că încep cu învățarea sunetelor și abia apoi a literelor. La început ei scriu cum se aude, nu cum este corect gramatical. Ei motivează această tehnică prin ușurința pe care o are copilul la învățare. Noi,  părinții,  avem impresia că nu se face școală, că se joacă toată ziua, ne lipsește “disciplina” cunoscută de acasă. Cel puțin într-o primă fază 🙂

Structura învățământului

Într-o clasă sunt 24 de copii. Clasele primare 1-4 în sistemul flex se fac cu un învățător, apoi cu mai mulți profesori . Urmează gimnaziul real sau uman pentru copiii foarte buni sau școala secundară pentru copiii cu performanțe mai scăzute.  Gimnaziul se absolvă cu Abitur (bacalaureat) și cine dorește dă examen la Uni (teorie pt.masterat, doctorat) sau la Fachhochschule (studiu aplicat pentru o anumită meserie, de ex. construcția de mașini).

Există și opțiunea de a aplica după clasa a 9- a la diverse firme, unde copiii sunt școliți ca Azubi (practicant) în diverse domenii, primind calificări de la tutore. La sfârșitul practicii (2-3 ani) dacă ești bun rămâi la firma respectivă și avansezi în grad și salariu, dacă nu îți încerci norocul la altă firmă unde faci Ausbildung în alt domeniu.

Program, pauze, disciplină

Programul e de la 8 la 13:30 cu 2 pauze la 10:30 (25 min. de alergat prin curte) și la 12:30 (45 min. masa la cantină).

În prima pauză copiii își mănâncă pachețelul de acasă – nu au voie dulciuri, pentru sandwich se ia pâine integrală, se pun și fructe, iar în pauza mare se mănâncă la cantină (în 2 cicluri, la 12:00 și 12:30). Masa e pregătită pe loc de bucătăresele școlii, copilul își alege ce vrea din mai multe feluri de carne și legume, se face prin rotație un meniu cât mai variat, vinerea zi de pește, de exemplu.  Trebuie să comunici de la început ce meniu vrei – vegetarian, musulman, fără gluten/lactoză/alergeni etc.

Învățarea  se face pe module: mate, germană, engleză, științele naturii, anatomie, muzică, sport, religie.

În clasele primare se face o incursiune în toate materiile în mod generalist, potrivit vârstei lor. În clasele superioare se aprofundează materia învățată la început.

Școala în Germania funcționează…nemțește. Nu se acceptă întârzieri. Dacă copilul este bolnav, suni la secretariat în dimineață respectivă. A două zi suni iar dacă nu s-a însănătoșit. Nu trebuie scutire medicală, scrii doar motivul absenței în caietul copilului. Numai după o absență îndelungată, de peste o săptămână, trebuie să aduci de la medic adeverință că e apt de școală.

Siguranța în școală: sunt porți, părinții îi așteaptă afară pe copii, iar dacă te plimbi fără programare prin școală ești luat la întrebări.

În Bayern, copiii pot sta afară în pauze, porțile nu sunt închise. Începând cu clasa 1 copiii sunt încurajați să vină pe jos la școală.

Afterschoool și activități opționale

După școală există Betreuung (afterschool), în funcție de cum optezi. Ianis stătea de marț până joi până la ora 16:00 și plăteam 85€ pe lună . Alți copii stau și până la 9 seara sau de la 7 dimineața pentru părintii care încep munca mai devreme. În fiecare zi la Betreuung sunt tot felul de proiecte pentru care optezi la început de semestru. Unele cursuri sunt gratuite altele costa intre 15-50€ per semestru. Ianis a făcut lemnărit, curent electric și cursuri de prim ajutor, acum e la Capoeira și pictura, mai merge la fotbal și înnot. Mai sunt și cursuri de teatru, cântat la instrumente, olărit, gimnastică la aparate și reparații biciclete.

Uneori, în Bayern cel puțin, poate fi foarte dificil să găsești un loc la afterschool.

Comunicarea cu profesorul

Comunicarea cu profesorul are loc prin Postmappe – mapa pentru corespondență a copilului. Profesorul face acolo notițe și tu ca părinte ești dator să semnezi și invers, părintele își scrie acolo nelămuririle sau problemele și copilul îi da profesorului mapa. De asemenea, intri pe site-ul școlii să-ți faci programare pentru  întrevedere cu profesorul sau îi poți trimite e-mail.

Note. Teme. Evaluare

Programa școlară cuprinde niște abilități pe care copilul trebuie să le deprindă la sfârșitul anului – să citească cursiv un text, să-l înțeleagă și să-l rețină, să-l poată reda și răspunde la întrebări asupra textului. Adunări-scăderi până la 100, înmulțiri/împărțiri și unități de măsură. Profesorul este liber să aleagă cu ce materiale se lucrează. Nu există manuale, copiii lucrează în caiete.

Sistemul de evaluare este bazat pe calificative **** “perfect!”, *** “foarte bine”, ** “bine” sau * “trebuie să mai lucreze, să se concentreze mai bine” sau alt comentariu.

Nu există teme pentru acasă. Numai dacă n-a reușit să facă în clasă își ia caietul și termină acasă până la semnul Stop! pus de profesor. În rest li se recomandă să citească cărți din biblioteca școlii. După ce termină de citit, intră pe un site, răspund la niște întrebări și primesc puncte. Copiii cu cele mai multe puncte primesc premii.

La sfârșit de an e o zi când se dau Schulzeugnis  – diplome cu descrierea dezvoltării copilului în diverse domenii.

În Bayern, notele încep din clasa a doua și au o impotanță crucială în clasa a 4-a. Fără media 2.33 sau mai bună (note de la 1 la 6, unde 1 este cea mai bună), nu poți merge la gimnaziu. Între 2.33-2.66 poți face Real schule, dar cu care nu poți face universitate decât după 1-2 ani de diferențe și susținerea diplomei.

Tot aici există evaluarea de la jumătatea anului. Copilul are de răspuns la aproximativ 60 întrebări și își face autoevaluare. Apoi învățătoarea face evaluarea ei pe aceeași foaie. Urmează o discuție învățătoare – copil la care părintii sunt spectatori. Copilul este întâi lăudat pentru tot ce merge bine, apoi acolo unde scârțâie, i se cere copilului să vină cu propuneri de ce se poate face, se trece soluția pe foaie și se semnează.

Etică în loc de religie

Ianis în loc loc de religie face etică. Mi-a povestit odată ce fac ei acolo. Aprind o lumânare și se gândesc la bunicii morți. După aceea își trimit gândurile bune la cer pentru cei vii: sănătate, prosperitate,  etc. La Sfârșitul lui noiembrie au Laternenfest – ies toți cu lanternele după 17:00 când e întuneric și fac turul școlii/grădiniței cântând, după care se face foc de tabără cu prăjituri și punci. De Nikolaus primesc dulciuri. Înainte de Crăciun fac Plätzchen (niște prăjiturele de Crăciun).

Ce se plătește?

În cadrul învățământului de stat, se plătesc excursiile la teatru, zoo, cinema, taberele de vară și afterschool-ul. La început de an se stabilește consiliul de părinți și se dă o sumă modică pentru caiete. Iar pe parcursul anului se mai plătesc diverse – proiecte, ieșiri la muzeu, cărți cadou, diferite obiecte care le servesc în proiecte, etc. Mai fac ei tot felul de chestii de entertainment, de ex. Lesenacht (au dormit noaptea la școală, au citit, ascultat povești, s-au jucat cu lanternele) sau Steini-Lauf (cross contra cronometru) sau Olympia (diverse probe sportive) unde mai duci tu că părinte fructe sau prajituri sau pâinici pentru sandwichuri sau participi la vânzarea lor.

În Bayern, la afterschool pe lângă prețul lunar se plătește suplimentar o suma pentru materiale, apa. Și orice excursie de la scoală, afterschool implica alte costuri.Copiii sunt duși în multe locuri interesante, când este posibil îi scot și la săniuș.

Vacanțele

Există o vacanță de toamnă în octombrie, de iarnă după Crăciun, de primăvară de Paști fiecare a câte 2 săptămâni și de vară de 6 săptămâni. Fiecare Bundesland ia vacanță diferit ca să nu se aglomereze autostrăzile, astfel încât un copil din Bayern nu poate merge în vacanță împreună cu un copil din Hessen sau Baden-Würtemberg. Și în fiecare an e diferit, anul trecut au început școala pe 09.09.2016, anul acesta pe 14.08.2017. Nu ai cum să sustragi copilul de la școală, să zicem că vrei să pleci mai devreme în România, căci directoarea poate dispune exmatricularea.

Cel mai important este că Ianis este fericit la școală. Îi place, are prieteni, hobby-uri. Și el și Teodora (fetiță unei familii de români cu care ne-am împrietenit) erau triști când au intrat în vacanță, voiau înapoi la școală.

Citește și

Școala în Anglia

Școala în America

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

Sursa foto – Pixabay

Posted in Educație, Lumea noastră, Școala în lume

Related Posts

41 Comments

  1. Raluca

    Modelul Flexi Schule nu este atat de des intalnit. As fi asteptat o descriere a sistemului uzual de invatamant.

    • Ioana Marinescu

      Draga Raluca, am pornit acest serial cu resursele de materiale puse la dispozitie de mamicile prietene, care au copii de scoala in tarile respective. Materialele nu sunt documentare, ci contin experienta si emotia fiecarei mame care si-a adus contributia.
      Dupa ce scriu, primesc si completari de la alte mame si imbogatesc articolul. Asa s-a intamplat si cu acesta, am adaugat si parerea unei mame de copil de clasa a doua, scolarizat in sistem traditional, in Bayern. Daca cunosti pe cineva care poate completa informatiile sau o poti face chiar tu, orice ajutor este binevenit!

    • Elena

      Ralu, in Flexischule se face tot scoala, insa mai flexibil, mai in joaca. Nu se sta in banci cate 2 ca la noi cu fata la tabla, unde profesorul preda informatia curge intr-o singura directie. Ci fiecare sta in banca lui de jur-imprejurul clasei cu spatele la centru atunci cand lucreaza individual in caiet, iar in mijloc e o masa mare rotunda unde se aseaza toti atunci cand fac brainstorming, jocuri interactive unde trebuie sa ghiceasca multimile de ex., copilul cu rezultatul cel mai apropiat primeste o “diploma”, ca este Schätzkönig (regele de apreciere al saptamanii). Ianis a fost de vreo 5 ori, ceea ce-l motiveaza teribil. Sau trebuie sa citeasa un cuvant, cartea fiind pusa la distanta de masa, si dupa aceea sa treaca un parcurs cu obstacole sarind peste obiecte, si sa scrie corect cuvantul memorat. Astea sunt exemple din cl.1. In afara de banci laterale si masa din centru, mai au un colt de citit, un raft cu carti potrivite varstei lor, o canapea confortabila, covor pe jos si o planta mare care izoleaza ungherul.

    • Goeller

      Stimata doamna,
      Daca tot încercați sa dați niște informații pe net de ce nu corecte???? Nu exista teme acasa????? Este cea mai mare gluma posibila care o aud, suntem sătui de teme, începând cu clasa 1, o ora , mai tarziu 2/3/4 ore pe zi nu este nimic deosebit.Scoala gimnaziala cu 38 ore saptamanal Baden Württemberg nimic deosebit.
      Toate cele bune si succes la căutat informații :))

    • SUCIU

      Fata mea are 8 ani si nu vor so puna pe clasa 1cai mare zic ei dar nu-i normal să nu faca clasa 1si sa treaca direct pe a 2 nu e de nivelul 2 in plus limba germană e f grea suntem in germania de putin timp

  2. V. Hanciu

    Interesanta experienta Dvs.
    Dupa 38 de ani petrecuti in Germania si doi copii trecuti prin sistemul educational german trebuie sa remarc exemplele Dvs. ca fiinde nu tocmai relevante.
    In cazul meu pot sa va informez ca lucrurile au stat putin diferit. Fetele mele au urmat cursul primar intr-o scoala privata (BIP-o scoala de creativitate) in clase cu 20 de elevi si doi profesori care corectau sau complementau stadiul elevilor din clasa.Cursurile si “efter-school-ul” durau de la 8 la 18 , copii erau educati in materiile de baza(cele considerate esentiale de ministerul de resort)dar si in limbi straine(engleza,franceza,araba),sport,computer,sah,muzica si abilitati mestesugaresti, teatru si modele de cum trebuie abordate lectiile si rezolvate problemele care se iveau in activitatile cotidiene. Taxa scolara era de cca.350 de euro lunar, in plus bilete de teatru,excursii,etc.
    Din clasa a 5 a fetele mele au urmat cursurile unui gimnaziu real cu un examen de treapta in clasa a 10. Cei promovati mergeau spre examenul de Bacalaureat, ceilalti fie in sistemul secundar (Realschule) sau in cursurile unor scoli profesionale.
    Fetele mele au urmat cursuri la scoala de muzica chiar daca abilitatile le-au fost descoperite spre alte domenii. Scoala de muzica percepe o taxa anuala de 500 de euro ptr un instrument invatat, in plus se predau cursuri de orchestra sau formatii camerale.
    Notele (calificative- difera de la Land la Land) conteaza incepand din clasa a 11 a impreuna cu notele de la Bacalaureat)la stabilirea mediei de admitere in invatamantul superior. Exista un “Numerus Clausus” care ofera garantia reusitei in studiul in Universitate.La medicina de ex(cea mare este studenta in anul 3 la Medicina)admiterea se face cu max. 1,2. Cei care trec de 1,7 nici nu intra in calcul. In cazul in care media nu este suficienta sunt indreptati spre activitati sociale, scazand media cu 0,2 pct pe semestru de activitate.
    Fata cea mare a avut media 1,0 si si-a putut alege Universitatea unde sa studieze.
    Rezultatele de la participari la olimpiade pe domenii mi-au confirmat valoarea educationala din landul unde domiciliez eu, Thuringia. Faptul ca in Germania se urmaresc strategii pe termen lung da o soliditate in sistemul lor educational.
    O “greseala” consider ca fac totusi, separarea elelvilor incepand cu clasa a 5 a (cu examen de admitere la gimnaziu)ptr ca pot sa apara blocaje psihice in randul celor care nu sunt admisi la gimnaziu.
    Mai buna mi se pare strategia finlandezilor care lasa elevii pana in clasa a 10 impreuna si incearca in sistemul de stimularea personala a fiecarui elev sa trezeasca abilitati care nu apar instantaneu.
    De altfel testele Pisa arata ca au dreptate finlandezii.
    Motivarea profesorilor si cursuri de calificare si improspatarea cunostiintelor ajuta mult in activitatile cotidiene din cadrul clasei. In plus dotarea cu materiale didactice si pastrarea manualelor pe termen lung (cu imbunatatiri generate din evolutia societatii) usureaza mult munca profesorilor si a elevilor.
    Cei care ajung in facultate trebuie sa-si plateasca taxe de studii si sa achite contravaloarea cursurilor manualelor) din care invata. Ptr asta, in cazul in care parintii nu pot suporta efortul financiar statul ofera burse rambursabile. In functie de anii de studiu se reduce suma care trebuie restituita. Si in functie de rezultate bineinteles.
    Sper ca informatiile si experientele mele va vor ajuta ca sa intelegeti sistemul de invatamant german, diferit de la un Land la altul.
    Cu stima, Vasile

    • Ioana Marinescu

      Multumim mult pentru completari! Extrem de utile! Articolul reda doar doua experiente, de mame cu copii in clase mici, asadar un exemplu din ciclurile urmatoare este mai mult decat binevenit! Interesante costurile. Aici, in Romania, sunt mult mai mari (o scoala de muzica privata este aproape 100 de euro pe luna, iar un afterschool este in jur de 300. Scoala prvata depaseste cu mult 500 de euro pe luna. Preturile din Germania mi se par ireale, date fiind si diferentele de venituri).
      Si foarte buna observatia, care se contureaza deja din comentarii si experiente diverse, ca scoala difera mult de la un Land la altul. Multumim inca o data!

  3. Madalina Badstieber

    Buna , noi locuim de 6 ani in Germania si asa de roz cum scrii tu ,nu e deloc .
    Un singur exemplu : copilul meu cel mare e in clasa a 4a si ne luptam la fel ca multi copii de clasa a 4a pentru gimnaziu . E un stres mai mare decat crede cineva si nu cred ca e normal ca un copil de 10 ani trebuie neaparat sa treacă prin asa ceva . In clasa 1a si a 2a au prima învățătoare ,învață ,asa cum ai descris si tu, mai mult prin joaca . Din clasa a 3a primesc o alta învățătoare ,apoi din clasa a 4a urmează teroarea . Menționez ca media de care vorbeai tu mai sus se face numai din limba germana , matematica si științele naturii , toate celelalte note sunt lăsate la o parte. Limba germana e f importantă : copiii au 20 de lucrări de control numai la acesta materie si pretențiile sunt foarte mari .
    Asa ca in general nu e asa cum se crede , eu personal mă gândesc cu nostalgie la copiii prietenelor mele din România care anul acesta trec in clasa 5 , doar asa , cu o înscriere …..

    • Ioana Marinescu

      Madalina, multumim mult pentru completari! Sper sa nu le speriam foarte tare pe mamicile cu copii in clasele mici :-). Departe de mine sa vreau prezentarea roz a situatiei, dar, avand in vedere ca experientele redate sunt a doua mamici de copii in clase mici (clasa 1 si a 2-a), perspectiva inteleg ca este inca una mai optimista. Va doresc mult succes, sa depasiti cu bine clasa a 4a! Si nu cred ca ai de ce sa regreti sistemul de aici, poate cel german are minusurile lui, dar eu cred ca scoate copii mai pregatiti pentru viata. Experienta o va arata 🙂

    • Coman Laura

      Buna , si scuze eu as vrea sa ma mut anul viitor in Germania si trebuie sa gasesc scoala pentru copil , scoala trebuie sa fie romaneasca .in ce oras al Germaniei gasesc.sotul lucreaza de cateva luni acolo in Germania, copilul aici in Romania este clasa a 4 a,

  4. deea

    Mi se pare extrem de straniu ca ciclul primar sa fie practic definitoriu pt parcursul ulterior al copilului. Mie mi se pare gresit pana si faptul ca in Romania exista liceu cu profil uman si liceu cu profil real (din punctul meu de vedere, ar trebui sa fie profil teoretic unic, pt ca la 14 ani nu esti suficient de matur ca sa decizi practic spre ce cariera sa te orientezi). Faptul ca in Germania clasele 1-4 decid daca o sa mergi la liceu si apoi universitate sau spre o scoala profesionala (eu asa am inteles din articol) mi se pare…..groaznic, ca sa fiu sincera.

    • Ioana Marinescu

      Da, Deea, se pare ca asa este. Iar completarea Madalinei, mama de copil in clasa a 4-a (vezi comentariul ei) confirma ca primele patru clase – a 4-a cel putin, sunt definitorii pentru intregul parcurs. Este usor ciudat, dar, probail, mai exista ceva supape pentru cei care se razgandesc. Ma gandesc ca asa ar fi normal. Poate mai primim comentarii de la parinti de copii mai mari, care sa ne lamureasca.

  5. V. Hanciu

    As reveni cu cateva observatii. Tarifele la scoala de muzica trebuie intelese astfel : 50% plateste orasul/landul si 50% elevul. Sa nu uitam ca investitiile in educatie sunt strategie nationala. De exemplu, elevii din clasele 1-10 merg regulat la concerte educative ,spectacole de teatru sau opera accesibila intelegerii elevilor.
    Scolile particulare sunt sustinute de sponzori dar si de ministerul invatamantului.
    Din punctul meu de vedere scoala primara are un rol hotarator in formarea caracterului elevilor, in stabilirea unei atitudini ferme fata de colectivitate, munca in colectiv,rezolvarea conflictelor si nu in ultimul rand ia a invata cum sa imi fac temele, cum sa invat si cum sa depasesc stressul lucrarilor de control.
    Sunt experiente personale, poate nu corespund cu experientele din marile aglomerari din orasele mari unde conflictele si diferentele de comportament sunt determinante si unde parintii nu au posibilitatea de a alege alternative.

  6. Carmen

    In Berlin, exista posibilitatea începerii studiilor gimnaziale din clasa a V-a DAR, numai la recomandarea școlii! Altfel, numai dupa a doua treapta a ciclului primar, respectiv clasa a VI-a ai posibilitatea sa optezi pentru gimnaziu sau Secunderschule, in funcție de note si număr de locuri. Ca sa accepte copii din clasa a V-a, multe gimnazii dau si examen de admitere, in funcție de punctul forte al acestora (matematica, limbi străine sau arte).
    Sistemul german, respectiv cel berlinez pe care il cunosc, nu este perfect (nu sunt suficienți profesori de specialitate, se pierd ore)! Ceea ce este insa extrem de folositor pentru formarea copiilor este faptul ca se pune accent pe experiment, se fac proiecte si se încurajează si cultiva munca in echipa! De asemenea, se pune accent pe prezentările orale, însăși bacalaureatul avind si probe scrise si orale!
    Programa este aleasa pe teme si nu pe subiecte individuale pentru fiecare materie. De exemplu, cind la biologie se învață despre anatomia ochiului, la fizica se face optica si la arte teoria culorilor! La optionale, se combina de asemenea subiecte de interes din domenii care la prima vedere ar avea putin in comun. De exemplu, fiul meu a ales Fizica si Arte! Au facut practic un bumerang, studiind istoria si arta aborigenilor, si au învățat la fizica teoria si principiile fizice care stau la baza zborului!:-))) Da, interesul școlii nu este acela de a da note si a evidenția Greșelile copiilor ci acela de a le trezi interesul si de a-i învață sa gindeasca si sa înțeleagă Lumea!

    • Ioana Marinescu

      Multumim mult, Carmen, pentru completari, foarte utile!

  7. Fausta

    Am si eu o fetita in clasa 1 in Germania si vreau sa adadug cateva lucruri.Chiar daca nu au sistem de Notare pana in clasa a IV a se foloseste totusi sistemul de recompense care mi se pare la fel de apropiat de cel de Notare.La sfarsitul semestrului am participat la o discutie impreuna cu invatatoarea si copilul meu unde am abordat punctele forte si cele slabe ale fetitei mele.Trebiue sa spun ca la varsta de 6-7 ani copii se simpt foarte jenati in aceasta postura si nu mi se pare potrivit.Ritmul de invatare mi se pare foarte alert iar temele foarte lungi.Se considera ca fiind normal un timp de 45 de Minute pentru rezolvarea temelor dar eu nu am intalnit copii care sa se incadreze.Eu impart de multe ori temai fetitei mele in doua pariti sau chiar trei cateodata.Vine demotivata de la scoala si nu are nici un Chef.In timpul orelor isi da foarte mult silinta si face totul foarte bine din ce am vazut dar ca s-o ia acasa de la capat e prea mult.Sunt totusi foarte mici si au nevoie de multa joaca.Sunt impotriva temelor si apreciez sistemul din Finlanda care nu include teme pentru acasa.
    Fetita mea a inceput sa citeasca,scrie si sa socoteasca (din curiozitate) cu foarte multa placere inca din gradinita.Observ acum cum Putin cate Putin isi pierde interesul si e pacat !

    • Ioana Marinescu

      Multumim mult pentru completari! Ceea ce simte si traieste fetita dvs este f apropiat de ce traim noi in Romania cu Ana. Cu timpul f lung petrecut la teme si pierderea interesului pentru cunoastere. Imi pare rau ca aveti aceasta experienta.

  8. Maria

    Si eu sunt mama de junior de clasa a 2-a in Bayern (Munchen). Flexi Schule de care vorbiti este unul din proiectele introduse in ultimii ani in invatamantul primar. Luca este la “Ganz Tag Schule”, un proiect in care copii au ore pana la 15.30 si dupa Tagesheim (programuld e afterschool cu fotbal, experimente, muzica, yoga, alergat prin curtea scolii) pana la 17.30. Orele sunt de 45 de minute, in calupuri de cate 2 pana la pauza de 10-20 min, 2 ore la pranz pauza de masa. Isi face temele la scoala, doar vinerea primeste de lucru acasa, dar temele sunt gata in 15-30 minute inclusiv cu cascatul ochiilor pe pereti.
    Autoevaluarea la jumatatea anuluia fost super pentru el. A discutat cu invatatoarea – care in opinia lui este severa dar draguta – si au pus la punct un plan ca sa nu-l mai fure peisajul. In general aste unul din copiii cu rezultate bune din clasa dar tocmai asta il face sa se plictiseasca cand iia steapta pe cei mai lenti sa termine. Ca sa evite partea asta a devenit “zeigenkind” adica unul din copii care le explica colegilor anumite teme cand se lucreaza in grupe mici. Si daca calca pe bec, a convenit sa primeasca cartonase ca la fotbal – galben pentru incalcarea usoara a regulilor, rosu pentru prostioare mai mari (alergat pe coridoare si daramat copii, etc). De la discutia respectiva, pana azi a primit 0 cartonase :)). Noi am fost doar martori la acesta discutie, solutiile si problemele le-au discutat numai copilul si invatatoarea.
    Nu mi se pare ca este usor, dar nici extraordinar de greu. Noi facem suplimentar dictari acasa tocmai in pregatirea clasei a 4-a, matematica o prinde repede si nu e nevoie de mari explicatii. Din aceasta luna copiii trebuie sa citeasca zilnic 20 min. Au un fel de carnetel de citit care se completeaza zilnic cu ce au citit si se preda la scoala la inceputul saptamanii urmatoare. Nu citesc toti copii aceeasi carte, fiecare este liber sa aleaga ce citeste. Deoarece au inceput inmultirea am fost rugati sa repetam cu ei tabla inmultirii acasa, cand avem timp. Daca invata de la inceput ok, le va fi mai usor mai tarziu. La matematica, ca sa il motivam, foloseste un program interactiv, IXL, Este american, dar adaptat pentru Europa. Asa timpul pe tableta este folosit cu cap. Utilizeaza cunostintele pe nivelul lui de pregatire si completeaza competente pentru care primeste tot felul de “premii”. Se joaca cu placere si invata mate si engleza in acelasi timp.
    Eu ii urmaresc atent evolutia, ma uit pe teste si vad unde sunt probleme, ce nu reuseste sa stapaneasca si incerc, in limita timpului sa il ajut sa inteleaga. De ex. nu înțelesese sortarea cuvintelor in ordine alfabetica de la a doua litera in sus. Se blocase intr-o explicatie vaga si nu intelegea de ce ce barca, cada, cal, capra sunt in ordinea asta si nu barca ultimul ca doar a treia litera, “r” e dupa “p”. “atentie la a treia litera” pentru el se traducea, “ordonati dupa a treia litera” :). Am facut cu el acasa cu plansete ca “asa e bine ca asa a zis Doamna”, am mers si am discutat cu ea la scoala sa le mai explice odata. Asemeni scaderile rapide cu trecere peste ordin, peste 20. Au metodele in 3 pasi, le stapaneste, dar cand trebuia sa faca o scadere foarte repede, ii impiedicau pasii si avea nevoie de timp :). Concluzia este ca trebuie sa ii urmaresti evolutia si sa discuti cu indrumatorii atunci cand sunt probleme vizibile. Pentru mine refuzul si pierderea interesului pentru citit sau teme imi semnalizeaza o problema si incerc sa vad de ce a aparut. Dar inca odata, programul acesta toata ziua ne ajuta enorm pe noi si pe el caci impreuna cu ceilalti colegi e mai usor si pentru el sa aprofundeze si sa repete anumite competente.
    Definitorii sunt clasa a 3-a si a 4-a pentru drumul viitor din punct de cedere al sistemului. Si mie mi se pare destul de devreme, la varsta lor sunt nepregatiti sa inteleaga consecintele unor note de 2 sau 3 sau 4 pentru tot parcursul lor viitor. Mi se pare o presiune extrema nu numai pe ei ci si pe parinti. M-am uitat si pe carti de pregatire pentru testele din clasa a 4-a, chiar nu sunt usoare.

    • Ioana Marinescu

      Maria, multumim pentru completari, sunt grozav de utile! In afara de aceasta importanta a claselor primare, prematura si dupa parerea mea, restul sistemului mi se pare excelent! Inclusiv partea de conctientizare a faptului ca au gresit, imi suna f mult a “educatie nemteasca”, in sensul bun al cuvantului. Multumim!

  9. Mihaela

    Buna .As vrea si eu sz stiu ce meserii pot sa imi aleg in viata daca termin realschule in Germania.Multumesc.

    • Ioana Marinescu

      Draga Mihaela, Din pacate nu sunt specialist si nici nu traiesc in Germania ca sa iti pot da raspunsul la aceasta intrebare. Eu am adunat experientele mamicilor stabilite acolo si le-am redat aici. Cele care si-au scris experientele au copii mici la scoala (scoala primara), asa ca nu cred sa poata oferi astfel de detalii. Iti doresc succes in demersurile tale!

  10. Petra

    Buna ziua as vrea sa ma aj si pe mn cu o informatie daca se poate , am 3 copii de 10 ..9 si 7 ani si as dori sai aduc aici cu noi in germania zona Bayen daca ei nu stiu limba o sa mi primeasca la scoala?Si o sa merga pe clasele pe care sunt si la ora actuala in Romania?

    • Ioana Marinescu

      Buna ziua! Da, vi-i primesc la scoala, dar vor fi introdusi intr-o clasa inferioara pana cand vor recupera si vor ajunge la nivelul normal pentru varsta lor. Cel mai bine este sa va interesati la scoala de care apartineti cu domiciliul. Mult succes!

    • Coman Laura

      Buna , ce ai facut cu scoala ai reusit sa i bagi la scoala , scuze ca te intreb si eu vreau sa ma mut la anul in Germania ,ca sa stiu cum procedez.,aici este clasa 4.

  11. Coman Laura

    Buna , ce ai facut cu scoala ai reusit sa i bagi la scoala , scuze ca te intreb si eu vreau sa ma mut la anul in Germania ,ca sa stiu cum procedez.,aici este clasa 4.

  12. Raluca Pnf..

    Buna ziua…..fetita mea merge la scoala in Germania si este in clasa 1…..Dna invatatoare spune ca merge f bn e atenta se descurca e ok……acasa cand o intreb daca intelege ce ii spune doamna ea zice ca da…..in fine…….de citit citeste ce i se da de citit dar mititica nu stie nu intelege ce inseamna ceea ce citeste ea…..credeti.ma ca sunt cu moralul la pamant…..

    • Ioana Marinescu

      Parerea mea este sa aveti rabdare. Copiii asimileaza foarte repede si vorbind intre ei mereu la scoala se va invata. Aevti doar putina incredere si rabdare. Mult succes!

    • Luminita

      Pentru D-na Raluca Pnf. Noi am avut o situatie oarecum similara. Va scriu sa va incurajez ca timpul le va rezolva usor pe toate, cu rabdare, dar si sa va dau unele informatii. Fata mea cea mare a ajuns in Germania la varsta de 7 ani si 8 luni, ea fiind in clasa I-a in Romania. Aici, intr-un mic sat din apropiere de Stuttgart, au luat-o in clasa I-a si a II-a , fiind un sistem Flexi cu copii de ambele clase impreuna si urmau sa decida pe parcursul anului soarta ei (in final am decis sa stea in clasa a doua pentru a-si solidifica cunostintele de germana). Cu toate ca a facut in tara cca 1 an de meditatii la limba germana inainte de a veni aici, ea nu se descurca aproape deloc in acesta priviinta, insa la matematica si celelalte materii lucra foarte bine, cu elevii de varsta ei. I-a fost foarte greu pentru ca incapacitatea de a comunica o indeparta de restul copiilor, izoland-o. Invatatoarea, foarte preocupata de confortul ei psihologic m-a chemat de mai multe ori la scoala decat pe ceilalti parinti in sedintele private care le avea cu fiecare dintre ei si unde se discutau performantele copilului, separat. Ea imi dadea tot felul de idei cum sa o ajutam pe Ana. I-a facut rost de o serie de carti de incepator pentru limba germana, ii dadea separat fise de lucru, vorbea cu ceilalti copiii sensibilizandu-i un pic cu privire la situatia ei. si invitandu-i sa o accepte. La initiativa ei a venit o profesoara de germana care facea o pregatire separata cu alti copii de varsta ei din cadrul scolii, toti strain ( cca 8 copii)i. Acea doamna profesoara a venit acasa la noi de vreo 4 ori ca sa vorbeasca cu noi despre progresele ei si sa-i aduca ba carticele, ba jocuri care sa o ajute in acest proces, invitand-o si insotind-o initial la cateva activitati extra scolare, fara plata, la care sa mearg pt a invata mai usor germana: sport, cor si flaut. Chiar si acum, dupa 1 an si o luna de stat aici, citeste bine in germana dar nu intelege totul. In functie de dificultatea textului intelegerea ei variaza de la 60-80%. A inceput sa vorbeasca binisor cu colegii si sa isi capete increderea in sine fiind pe cale sa isi fac prieteni buni. Asadar, trebuie rabdare.
      Ceea ce vreau sa adaug despre sistemul de invatamat este ca pana acum procesul de invatare se desfasoara intr-un mod placut, fara teme interminabile (le face max intr-o ora in cel mai rau caz). Se pune accent pe intelegerea logica a operatiilor aritmetice fara a se insista prea mult.Nu se dau teme de memorat. Testele sunt 4-5 pe an, la germana si matematica si sunt trimise acasa pt a fi semnate de parinti. Evaluarea este fara note si este confidentiala. Se incurajeaza mult cooperarea, lucrul in echipe. La sfarsitul anului parintii semneaza situatia finala, unde sunt date calificative inclusiv la sport, lucrul manual si partea de socializare a copilului ( copilul este urmarit si sub aspect psihologic).
      In ceea ce priveste gradinita, unde cea mica a fost inscrisa la 4 ani pot spune ca este o alta lume fata de cea din Romania. “O lume cu mult soare si mii de jucarii”, cum spunea un slagar. Copiii sunt impreuna, de la 3 la 6 ani, comunica, se joaca mult dar si separat, se fac si activitati pe varste, cu doua-trei educatoare. Sunt 16 doamne intr-una din cele 3 gradinite din sat, la care suntem noi. Unele sunt educatore, atlele ajutoare si altele ingrijitoare. Copiii au la dispozitie mai multe camere cu specific diferit (de arta, de activitati senzoriale, de stiinta, de papusi, de lego-uri, etc) unde se pot plimba si juca cat vor ei. Pot sa manace cand vor ei, pachetelul, in bucatarie si cand sunt chemati la o activitate, doamna educatoare ii cauta si ii aduna de peste tot. Copiii mai mari care urmeaza sa mearga la scoala au la doua sapt. o jumatate de ora cu doamnel invatatoare care urmeaza sa ii preia. Se organizeaza excursii, intalniri cu copiii din clasa I pt a se obisnui cu atmosfera. Gradinita nu este obligatorie si se plateste. Noi dam aici 85 euro pe luna. Cand merg la teatru, patinoar sau altundeva, se solicita bani pentru transport sau intrare, parintilor. Sunt multe se povestit din acesta lume si chiar am de gand sa postez un articol cu descoperirile noastre din Germania, in curand . Stim ca ne asteapta curand hopul admiterii la un gimnaziu care nu va fii usor pentru ca nu suntem vorbitori de limba germana, dar mai stiu ca acesta societate da sanse celor care dovedesc talent si tenacitate. Mai stiu ca fata mea cea mare nu mai vine plictisita, obosita si irascibila, asa cum venea de la scoala romaneasca, ci vine senina acasa mereu, cu un suras pe fata asigurandu-ma ca a avut o zi buna si totul a decurs bine….si fetita mea cea mica are o copilarie mai fericita si mai lunga ( fara caietele speciale ce le incingeau degeaba creierele de la gradinita, furandu-le din timpul lor de joaca). Pacat ca trebuie sa-ti parasesti tara pentru ca sa le asiguri copiilor o educatie adecvata. Nu este nici aici totul perfect, dar macar este cu mult mai bine decat in Romania unde nu aveai alta alternativa decat homeschooling-ul ( pentru cine are resurse de timp si bani) sau …clasicele meditatii, ce pot completa lacunele sistemului de invatamant dar fura timpul copiilor in mod necrutator.
      Mi-ar fi placut si mie o scoala particulara pentru ele, dar in oraselul in care stau eu nu exista inca vreuna. Apoi, probabil ca acea scoala ar trebui sa respecte tot programa romanesca ce este foarte depasita ca si continut si concept pentru lumea de azi.

    • Ioana Marinescu

      Va mulțumesc din suflet pentru acest comentariu!

  13. ela

    Buna ziua, as vrea cateva sfaturi, cum sa procedez si de unde sa incep…povestea mea este urmatoarea..am doua fetite cea mare are 12 ani si este in clasa 5 la liceul de arta ( a intrat in clasa 5 pe baza de examen ) sectia ei este arta plastica unde pe langa programa pe care o au toti copii din Romania, ea mai face 2 ore pe saptamana de scluptura modelaj in argila, 2 ore desen schita in creion, 2 ore de culoare pictura si 1 ora de istoria artei, cea mica a intrat in clasa pregatitoare la muzica tot pe baza unui test. Sotul meu lucreaza in Germania de 3 ani si am vrea sa venim si noi din septembrie, dorinta noastra e ca fetele sa mearga oarecum in domeniu, mai mult cea mare pt ca ii place si e pasionata de arta din cate am citit ele vor fi repartizate in finctie de locuinta pe care o vom avea, sincer ma simt depasita ma ingrijoreaza tare schimbarea aceasta pt ca nu stiu de unde sa incep

    • Ioana Marinescu

      Buna ziua! Este minunat ce fac fetele dvs si va inteleg perfect ingrijorarea. Sincer, nu stiu ce sa va spun si daca scolile vocationale accepta copii si fara conditionarea de domiciliu. In mod normal asa ar fi. Ce as face eu – l-as pune pe sot, ca este acolo, sa se intereseze cum stau lucrurile. M-as duce initial la o scoala de domiciuliu si as incerca sa investighez cum este cu scolile vocationale. Eu sunt sigura ca se gasesc solutii si acolo. Va doresc mult succes!

  14. Monceanu Mariana

    Am un copil de 15 ani și dorim să venim in Germania. Aici termină clasa a 8-a,dacă nu stie bine limba cum va fi repartizat. Mulțumesc

  15. Norica

    Buna,as vrea sa stiu daca exista si scoala cu clasa romano-germana,pentru a faca trecerea mai usoara.Copilul meu trece clasa a 3 a,si as dori sa ma mut in germania in toamna aceasta,dar puiu meu nu vrea sa mearga acolo din cauza scolii,plus ca nu stie limba,ma puteti ajuta cu ceva informati,multumesc!

  16. Lavinia Gogorita

    Buna ziua! Am un copil de 15 ani , a sustinut examenul de capacitate aici ,in Romania,iar un altul de 12 ani,va trece in clasa a 6a. Vrem sa ne mutam in Germania din toamna,sotul lucreaza acolo. Ce sanse au acesti copii vis a vis de sistemul de invatamant din Germania? Ce îi asteapta?

  17. luminita

    buna . sunt din romania , am un copil care a terminat cl a 10 a la un profil de chimie.biologie. are 17 ani. ar dori sa studieze in continuare in germania la un liceu care sa ii dea posibilitatea sa mearga mai departe la medicina . nu cunosc informatii si nu stiu de unde sa incep. fetita mea vorbeste germana eu insa nu . cine ma poate ajuta cu informatii sau o persoana de contact pentru a vedea care sunt pasii de urmat pentru a o inscrie la o scoala acolo _multumesc anticipa

    • Lavinia Gogoriță

      Bună Luminița! Aceeași problemă am si eu cu băiatul cel mare. Vrea sa studieze medicina,a susținut capacitatea aici,in Romania. Sunt in dilema ,nu stiu ce sa fac… Tu ai primit răspuns ?

    • Ioana Marinescu

      Luminita, Lavinia, incerc sa vad daca putem obtine un raspuns

  18. gabriel banica

    Bună ziua, se poate înscrie la școală în Germania un copil de clasa a doua la jumătatea anului, respectiv noiembrie – decembrie ?

  19. Ana maria

    Buna..de anul asta vrem sa o trimitem.pe fetita noastra la scoala cu autobuzul…si dus si intors acasa….noi suntem.in Bayern…stie cineva cum se procedeaza..se plateste?va multumesc

  20. Roxana

    Buna . Am si eu o intrebare. Stiti cumva daca pot scoate un copil de la scoala pe timpul anului școlar . Vrem să mergem in Romania pentru ca fata nu se mai simte bine in strainatate. Astept un raspuns . Va multumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.