Meniu Închide

Învățământul în lume, episodul 4. Școala în Franța

Pentru că semnalele de la voi sunt din ce în ce mai bune și Școala în lume începe să fie un articol tot mai așteptat și citit, mergem mai departe cu plimbarea și ajungem într-una din țările mele de suflet. Astăzi aflăm cum e școala în Franța. La colectarea informațiilor am primit ajutorul Corinei, mami de Marc și Eric, elevi în clasa pregătitoare și clasa a II-a și care s-au stabilit recent într-o localitate mică în apropierea Parisului. Experiența Corinei este una recentă. Completările, dacă le aveți, sunt binevenite.

Școala în Franța. Înscrierea

Înscrierea se face la primărie, printr-o cerere depusă  împreună cu actele copilului  (certificat de naștere și carnet de vaccinări), actele  părinților și atestarea domiciliului. Primăria eliberează un  act de înscriere în care este comunicată școala de care  aparții conform domiciliului. În  cazuri excepționale și  numai după acordul prealabil al directorului, se poate obține  derogarea de a înscrie copilul la o școală mai aproape de serviciul părinților sau casa bunicilor.

Înscrierile încep din martie până în iunie pentru începerea școlii în septembrie.

În cazul nostru, străini sosiți în septembrie, nu a fost nici o problemă la înscriere, pentru că existau locuri în școală de care aparținem, iar după discuția avuta cu doamna învățătoare și directoarea școlii s-a decis înscrierea lui Eric pentru o perioadă într-o clasă de nivel inferior (echivalentul clasei 1 din România, deși el trebuia să fie clasa a 2-a), pentru a se adapta și a recupera. După 2 luni am fost anunțați de către doamna învățătoare că totul merge bine și va fi mutat la clasa corespunzătoare vârstei sale. Evoluția era bună, iar recuperarea urma să continue în noua clasă.

Există un învățător pentru fiecare an școlar, acesta nu este la alegerea părinților.Copiii ajung să cunoască în scurt  timp cât mai mulți profesori, deoarece fac orele de muzică,  de exemplu, împreună câte 2 sau 3 clase, în pauze și la  efectuarea temelor la școală (dacă sunt înscriși) sunt  supravegheați prin rotație de profesori. Acest fapt îi  apropie, copiii cunosc profesorii, dar și profesorii pe  copii, și astfel nu sunt niște persoane cu totul noi la trecerea de la o clasă la alta. Într-o clasă sunt în medie 25 de elevi.

Organizare și structură

Copiii pot merge la grădiniță (ecole maternelle)  de la 2 ani, în limita locurilor disponibile și începând cu 3 ani sunt primiți în totalitate, deși nu e obligatoriu,  este recomandat de stat. În Franța școala este obligatorie de la 6 la 16  ani.

Învățământul primar (3-11 ani)

  • Grădinița (facultativa): de la 3-6 ani; grupa mica, grupa mijlocie și  grupa mare. Obiectivele grădiniței sunt  învățarea și îmbunătățirea vorbitului,  descoperirea scrisului și a numerelor, cât și deprinderea vieții în  comunitate, socializarea, pregătirea pentru viața de  elev.
  • Școala Elementară, de la 6-11 ani cuprinde – Clasa Pregătitoare, Clasa Elementară nivel 1, Clasa  Elementară nivel 2,  Clasa  Medie nivel 1 și  Clasa Medie nivel 2. Școala  elementară dispune de o clădire separată față de colegiu  (echivalentul gimnaziului din România).

Școala și dotările ei sunt în responsabilitatea primăriei locale și de obicei există câte  o singură clasă de fiecare nivel într-o școală (adică o  singură clasă de pregătitoare, una de CE1, etc.). Primăria  dispune de datele cetățenilor săi, astfel că nu sunt  surprize majore la înregistrarea în școală a copiilor în  fiecare an școlar.

Obiectivele școlii elementare

Limba franceză și matematica  constituie prioritatea-pentru a oferi copiilor  posibilitatea de a se exprima și gândi. Apoi se adaugă învățarea unei limbi  străine încă din clasa pregătitoare, activități de  descoperire a lumii, arte și educație muzicală, educație  fizică și educație civică (reguli de  circulație cu bicicleta ori ca pieton, cunoașterea  cartierelor localității unde locuiesc, despre vot și cum se  desfășoară alegerile, etc.). Începând cu CM1 (echivalentul clasei a 3-a în România) se face consolidarea materiilor de bază (matematică  și franceză), încep și cursurile de științe și tehnologie,  geografie și istorie, istoria artei.

Ajutorul suplimentar  face parte din responsabilitățile profesorului,  fiind în beneficiul amândurora, elev și profesor, pentru a  evita derapaje majore. În caz de nevoie, profesorul poate  aloca până la 2 ore săptămânal de studiu individual  suplimentar cu un elev sau mai mulți. În cazul nostru, Eric  încă lucrează săptămânal 1 oră cu doamna învățătoare pentru  a recupera la limbă franceză scriere, conjugări, însă și la matematică înmulțirea (aici copiii făcuseră tabla înmulțirii  până la 5 încă din clasa 1).

Învățământul secundar – echivalentul gimnaziului+liceu din România (11-17ani)

  • Colegiu, echivalent cu gimnaziul din România. Este de la 11 la 15 ani. Cuprinde 4 clase (4 ani  de studiu)
  • Liceul se face între 15-17 ani. Sunt 3 ani de studiu
Structura anului școlar

Anul școlar are 36 săptămâni în  Franța.  Școala începe la 1 septembrie și se termină în jur  de 10 iulie.Vacanțele intermediare sunt: la început de  Noiembrie-2 săptămâni, de Crăciun-2 săptămâni, de iarnă – prin februarie 2 săptămâni și tot 2 săptămâni în aprilie de  Paște. Noutatea în Franța este că nu toți elevii au  vacanță în același timp! Exceptând vacanța mare de vară și  cea din decembrie, care sunt identice pentru toată lumea, în  rest, celelalte vacanțe sunt în funcție de zona geografică.

Există 3 zone diferite și astfel perioade diferite de  vacanță, acest fapt reducând aglomerațiile în stațiuni și în trafic.

Programul zilei

La școala noastră, orele de  curs sunt și dimineață și după-amiază, exceptând miercurea, când nu se fac cursuri după-amiază. Orele încep la 08:30  și țin până la 11:30 cu o pauză de 15 minute la mijloc. Urmează apoi pauza  de prânz de 2 ore, apoi programul de după-amiază începând cu  13.30, acesta fiind diferit de la o zi la  alta.

Cursurile încep zilnic cu ora de limbă franceză, pauză scurtă de 15 minute, apoi matematica. Acesta este și recomandarea ministerului, organizarea  acestora preponderent dimineață pentru o bună  asimilare.

Primăria locală se ocupă cu organizarea  activităților după orele de scoală și dimineața înainte de  începerea orelor. Toate activitățile se desfășoară în  școală. Contra cost, elevii sunt primiți dimineața  începând cu ora 07:30 (de la 0,49 Euro/zi, în  funcție de veniturile familiei) și după terminarea cursurilor  (de la 0,98 Euro/zi, în funcție de veniturile familiei) până  la orele 18:30.

Copiii noștri, de exemplu, merg la scoală de la 08:30 la 18:30 și după 6 luni de experiență niciunul nu s-a  plâns ca n-ar mai vrea, iar când am discutat cu ei dacă  doresc să renunțe la anumite activități, răspunsul lor a fost  NU! 🙂

Primăria oferă gratuit 2 ateliere  extrașcolare pe săptămâna, la alegerea copilului, dintr-o lista definită în avans, de exemplu: realizarea de machete  din lemn, hârtie ori alte materiale reciclate, desene pe  hârtie gen “pixel art”- desene din pătrățele pe  foaie de matematică-, origami, pictură, jocuri de societate,  ateliere tematice despre Egipt și scriere cu hieroglife,  compunerea de povești de către copii etc.

De asemenea, copilul are  posibilitatea să-și facă temele la școală, 3 zile din 5 pe săptămână, sub îndrumarea unui profesor din școală, acesta  activitate de studiu desfășurându-se contra cost (de la 0,98 Euro/zi, în funcție  de veniturile familiei).

Orice absență trebuie anunțată  (email, telefon) și motivată, altfel părinții sunt  contactați după efectuarea prezenței de dimineață.

Comunicarea cu profesorii și conducerea școlii

Există o pagină de internet a școlii unde fiecare părinte are acces și face înscrieri/retrageri de la cantină și activități extrașcolare pentru copilul său. Tot aici găsim și diverse informații referitoare la activitățile școlare următoare, meniul cantinei, etc.

Copiii au un caiet special de legătură cu părinții, un caiet în care doamna învățătoare scrie sau lipește o bucată de hârtie imprimata sau scrisă de mână și multiplicată, informațiile pe care dorește să ni le comunice. În medie primim o informație la 2 săptămâni și sunt legate de noi activități sau evenimente la care vor participa copiii. Noi părinții verificăm zilnic acest caiet, semnăm pentru luarea la cunoștință a informațiilor transmise și bineînțeles putem comunica la rândul nostru orice alte informații dorim. Am anunțat de exemplu că va întârzia copilul peste câteva zile deoarece nu am găsit o programare la medic pentru un control în afara orelor de clasă, și astfel doamna a notat și a descuiat poarta școlii la ora anunțată.

Directorul de școală – un om, nu o funcție

În șase luni de când suntem aici, am avut o singură ședință privată părinti+copil și doamna. A durat 10 minute în care ni s-a comunicat progresul copilului,  integrarea acestuia și calitățile sale, plus ceea ce urmează  a fi îmbunătățit, cu mențiunea că întârzierile întâlnite vor  fi recuperate la școală prin lecții suplimentare cu dansa.

Lectura a fost singura recomandare pentru acasă, orice  dorește copilul și oricât de puțin. Învățătoarea discută cu deschidere  și dimineața când este dânsa la poartă pentru primirea copiilor la școală (zilnic, prin rotație, un cadru didactic  primește copiii). Răspunde oricărui părinte doritor de  informații.

Cu doamna directoare am vorbit la începutul anului școlar. Pare foarte deschisă, chiar și pe  dânsa o vedem dimineața la intrare uneori, însă noi nu am  avut deocamdată nevoie de  informații suplimentare.

Consiliul școlii

Periodic are loc Consiliul Școlii, la care participă profesori, reprezentanți ai părinților și reprezentanți ai primăriei locale. Părinții sunt informați prin e-mail despre toate subiectele discutate.
La ultimul Consiliu, al cărui rezumat l-am primit și noi, s-a discutat despre securitatea în școală  – se va înălța gardul din spatele școlii ce dă spre pădure. S-au stabilit viitoarele evenimente. Printre ele, organizarea zilei copilului în iunie, la care vor participa sub forma unui spectacol toți copiii școlii, urmat de masă și program de joacă pentru copii. De asemenea, se va organiza un carnaval unde copiii vor veni costumați. Ni s-a reamintit obligativitatea cursurilor, astfel încât să nu existe absente sau întârzieri la sosirea la școală. De asemenea, a fost prezentat modul de distribuție al fondului asociației școlii la care s-a participat prin donații: cumpărarea de materiale pentrtu clasă și mici gustări, finanțarea ieșirilor școlare, abonamente la reviste pentru biblioteca școlii.

Pauza de prânz

Pauza de prânz este de 2 ore, între 11:30-13:30,  timp în care copiii pot mânca la cantina școlii contra cost   – de la 1,58 Euro/zi sau pachetul de acasă. Copiii pot fi și luați acasă pentru prânz. Meniul cantinei este afișat online pentru o luna  de zile; periodic servesc mâncăruri tradiționale, gen meniu  italian, meniu spaniol etc. Părinții pot opta pentru meniu  fără carne de porc. Meniul conține un fel principal  preponderent cu carne de vită, pasăre, peste, garnitura  preponderent legume, salată și un desert (dulce sau fructe)  și brânză pentru doritori. Mâncarea este furnizată pentru toate școlile  localității în care locuim și se servește în 2 serii.

Șeful mesei

Partea interesantă la ora mesei este că sunt  organizați pe mese de câte 6 elevi în general și în fiecare  zi unul dintre copii este șeful mesei, desemnat prin  extragerea unor bile albe sau neagră dintr-un săculeț. Șeful  mesei are ca atribuții comunicarea numărului exact de persoane de la masa sa, pentru a permite repartizarea  corespunzătoare a mâncării și băuturilor de către personalul  specializat. Șeful mesei distribuie desertul și șterge  masa cu lavetă la sfârșit. Pentru toate activitățile sunt suoravegheați permanent.

Afară și pe ploaie

Restul pauzei se joacă în curtea școlii, sub supravegherea profesorilor. Din septembrie până în  februarie, de exemplu, într-o singură zi nu au ieșit afară  în curtea școlii, din cauza unei ploi înghețate ce formase  polei pe jos, în rest copiii petrec zilnic minimum 30 minute  afară, iar când plouă stau în zona acoperită a curții  școlii.

Programa școlară prevede maxim 24 ore de curs pe săptămână, repartizate pentru școala primară astfel: franceză 10 ore pe săptămâna, matematică 5 ore pe săptămâna, educație fizică 3 ore/săptămâna, limbă străină 1,5 ore, arte 2 ore, 2,5 ore educație civică și morală.

Copiii noștri au întotdeauna franceză dimineață și apoi matematică, iar după pauza de prânz în general celelalte materii. Durata orei de curs este stabilită de profesor în funcție de materia/subiectul predat.

Sport la comun

Pentru orele de sport copiii merg la centrul sportiv din localitate, nu este o sală de sport în școală, ci toate școlile din localitate fac orele de educație fizică la centrul sportiv. Orele de educație fizică sunt organizate în serii de aproximativ 10 săptămâni de diferite sporturi de echipă sau individuale, de opoziție, de agilitate și echilibru, de rachetă: înot, role, jonglaj, tenis de câmp, handbal etc- obiectivul fiind descoperirea unei varietăți cât mai mare de sporturi.

Muncă de echipă

În clasă elevii sunt așezați în grupuri de câte 3 sau 4, astfel încât lucrează mult în echipă, se completează, comunică și pot avea uneori activități diferite la fiecare grup. Învățătoarea organizează uneori concursuri între grupe pentru a-i motiva.

La Eric în clasă fac limba engleză cu învățătoarea lor, astfel au posibilitatea de a repeta în fiecare dimineață discutând despre ce zi din săptămână este astăzi, cum este vremea și alte subiecte scurte.

Elevii peste 7 ani primesc și diverse sarcini săptămânale, cum ar fi joia, un elev, desemnat prin rotație, udă florile din holul școlii. Clopoțelul sună doar când se termină pauza de prânz, pentru a-i anunța pe copiii că trebuie să între în clasă, în rest doamna învățătoare își organizează programul și le spune când să ia o pauză.

Sistemul de evaluare

În Franța se practică evaluarea elevilor inclusiv  la colegiu (echivalentul gimnaziului din  România). Nivelul de cunoștințe este evaluat de la  “cunoaștere insuficientă”, “cunoaștere  fragilă”, “cunoaștere satisfăcătoare” la  “cunoaștere foarte  bună”. Bilanțuri periodice și anuale sunt efectuate de  învățător pentru a urmări evoluția copilului și în special  ceea ce trebuie îmbunătățit.

Teme pentru acasă

Se dau teme in Franta. Realizarea  lor depinde de la copil la copil bineînțeles, însă eu  consider că nu depășește 45 minute/zi.

La clasa pregătitoare, unde este Marc, pot fi câteva  cuvinte sau propoziții scurte de citit zilnic.La CE2 -clasa echivalentă clasei a  2-a din România- unde este Eric, pot fi câteva exerciții la  matematică, ori recitirea unor reguli predate în clasă în  cursul săptămânii, ori identificarea verbelor de exemplu  dintr-un text de 4-5 fraze sau chiar citirea unei scurte  povești-aceasta fiind o temă pentru 3 zile.

Siguranța în școală

Școala este responsabilă de  siguranța elevilor pe parcursul întregii zile,  indiferent de activitate. Copiii sunt permanent  supravegheați, în pauze profesorii ies împreună cu ei in  curtea școlii, la cantină sunt de asemenea prezenți printre  ei. Dimineață copiii sunt primiți la  poarta școlii de un profesor, părinții nu intră în școală  decât în cazuri excepționale. Poartă școlii este deschisă 10  de minute dimineață înainte de începerea orelor și la orele  de plecare, în rest fiind închisă. De asemenea ușile de  intrare și ieșire din școală sunt încuiate pe tot parcursul  zilei, existând o sonerie la poarta școlii. La plecare  copiii sunt predați numai părinților sau persoanelor  autorizate să-i ia de la școală sau activități.

Activități în vacanță

Pe perioada vacanțelor sunt organizate activități extrașcolare la școală, cu program toată  ziua sau parțial, astfel că este foarte util pentru părintii  care lucrează, dar și pentru copii, deoarece fac ceva nou și  se distrează.

Aceste activități, cât și mesele din cursul  zilei sunt cu plată. Ca exemplu, în vacanța din februarie  anul acesta, programul anunțat online în prealabil a fost: Luni: crearea unei machete, confecționare de cuiere, jocuri sportive; masă de prânz;  atelier Fimo, jocuri muzicale. Marți: activități manuale,  continuarea machetei colective cu stațiunea montană: cabane,  munte; pauză de prânz, pictură de iarnă (au pictat geamurile  școlii), jocuri de societate, plimbare cu bicicleta. Miercuri: piscină, continuare  machetă colectivă: telecabine; pauză de prânz; jocuri  sportive,tablou 3D zăpadă din vată. Joi: continuare machetă colectivă: schiori, atelier pastă de modelat din sare, hockey; prânz;  ieșire la parcul cu trambulină. Vineri: terminare macheta colectivă: montaj, sport colectiv; prânz; activitate  surpriză.

Costuri

În afara costurilor de afterschool și masă specificate mai sus, școala este gratuită. Manualele, dar și caietele sunt furnizate de școală, părinții achiziționează materialele de scris și colorat ale elevului și câteva obiecte necesare la începutul anului școlar – o mapa de plastic pentru fise, lipici, foarfeca, tăblița de scris și carioca specială pentru a scrie și șterge. Pe aceasta o folosesc foarte mult la școală și astfel nu umplu caiete întregi de exerciții. Există un fond al asociației școlii necesar pentru anumite activități, de exemplu ieșirile cu autobuzul în afara școlii (pentru înot merg la piscina locală, ieșiri la bibliotecă sau alte activități) la care se participă benevol, în limita a max 20 euro/an.

Recunosc că după școala în Anglia, școala în Franța este preferata mea. Sper din tot sufletul să ajungem într-o zi să ne vedem copilul într-un astfel de sistem.

Citește și

Școala în Anglia

Școala în America

Școala în Germania

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

Sursa foto – Pixabay

 

 

Posted in Educație, Lumea Anei, Lumea Pisicii, Școala în lume

Related Posts

21 Comments

  1. Roxana

    Buna. Noi tocmai ne-am intors dupa 2 ani de stat in Franta, timp in care am avut copilul la cresa de stat si apoi la scoala particulara din localitate (erau si trei scoli de stat, noi am optat pentru cea particulara pentru ca era cunoscuta ca fiind foarte buna). Ne-am mutat in luna februarie, motiv pentru care nu am avut imediat loc la cresa, aceasta fiind la capacitate maxima si cu multe cereri in asteptare. Am depus actele de inscriere si dupa o perioada de asteptare am avut loc la micro cresa care se deschidea. Am fost foarte multumiti, erau doar 10-12 copii maxim, cu varste intre 1 si 3 ani, si vreo 4-5 bebelusi, supravegheati de doua educatoare. Faceau activitati diverse (desen, colaje, mini ateliere de gatit – am poze in care baiatul meu gusta faina, invarte in aluat sau pune branza pe pizza), cateodata venea directoarea si le facea teatru de papusi sau teatru de umbre, iar periodic erau dusi la caminul de batrani, unde se jucau cu varstnicii rezidenti acolo. Daca era vreo expozitie interesanta pentru ei, erau dusi si acolo. Programul era de la 7.30 dimineata pana la ora 18.00 si era perfect pentru parintii care lucrau cu norma intreaga, asa ca mine. La varsta de 3 ani a mers la Maternelle, unde erau cam 26 de copii in clasa, cu o invatatoare si o auxiliara (ajutoarea invatatoarei). Programul era de la 7.45 la 11.45 dimineata, apoi pauza de masa in care copiii puteau merge sa manance acasa sau la cantina si de la 13.00 la 16.00 orele de dupa-amiaza, iar miercurea nu erau cursuri pentru a nu fi copiii prea obositi si stresati. Noi am fost incurajati calduros (ca sa nu spun aproape fortati) sa luam copilul acasa la pranz, pentru ca scoala nu dispunea de suficient personal care sa-i supravegheze pe cei mici in pauza de masa. Am apelat la cantina scolii numai de doua ori, cand chiar nu am avut alta solutie, iar masa si supraveghetoarea ne-au costat 10 euro/zi. Comunicam cu invatatoarea printr-un caiet care era mereu in ghiozdanul copilului, dar si direct, la sfarsit de program cand mergeam sa-l luam, daca invatatoarea avea timp. De la scoala primeam periodic plasute cu carti pe care le puteam studia impreuna cu copilul si decideam impreuna daca si le doreste sau nu. Cartile le trimiteam inapoi pentru a fi date si celorlalti copii, iar daca le doream, se putea face comanda prin scoala, la preturi promotionale. In zilele de miercuri, cand nu era scoala, am convenit cu directoarea cresei sa duc in continuare copilul acolo, ca sa pot merge la munca, asa ca baiatul nostru mergea in paralel si la Maternelle si la cresa. Parintii care nu reuseau sa se organizeze altfel, plateau o persoana care sa le duca si sa le ia copilul de la scoala, dar si sa stea cu el pana se intorceau ei de la lucru si in zilele de miercuri. La noi sotul lucra de acasa, asa ca a fost mai simplu. Dimineata aveau diferite activitati educative adaptate varstei, iar dupa-amiaza era program de somn si joaca in curtea scolii sau in sala speciala de psihomotricitate. Invatatoarea de la clasa se schimba in fiecare an, iar din cand in cand clasele mai mici era duse sa viziteze clasele mai mari pentru a se facilita procesul de acomodare. In acelasi timp, invatatoarea de la clasa baiatului nostru preda engleza la clasele mai mari, deci copiii aveau contact cu ea si dupa ce treceau in alta clasa.

    • Ioana Marinescu

      Multumim mult, Roxana pentru completari! Sunt binevenite!

  2. Ema

    Foarte frumos. La noi nu e asa. Locuim in Strasbourg. Imediat implinim un an de stat aici. Fetita mea e in CM2.
    Inscrierea la scoala se face in functie de anul nasterii. Toti copiii din 2006 sunt in CM2, desi ea trebuia sa fie in gimnaziu deja. Dar e bine si asa, are timp sa invete limba. Intrarea la alta scoala decat cea repartizata de primarie s-a realizat cu un examen de limba, engleza in cazul nostru. Se pune accent pe invatarea limbii franceze si e minunat, dar in tot acest an scolar fetita mea nu a participat decat la o singura ora de istorie si doar de vreo 2-3 ori a participat la activitati creative. Nu are desen, pictura, muzica. De multe ori in loc de sport au franceza.
    Masa e foarte scumpa si e in functie de venituri. Noi platim pragul cel mai mare, aproape 7 euro pe zi. Primaria organizeaza masa si cele 2 ore de pauza de la 12.00 la 14.00 dar aici au fost probleme: supraveghetorii ii pedepsesc zilnic pe copii deoarece acestia fac galagie. Ii pedepsesc in grup, sa stea cu capul pe masa, 20 de minute, in timp ce colegii lor din alte clase se joaca afara, spre exemplu sau le cer ca a doua zi sa vina cu 3 exemple de pedepse. Conducerea scolii nu a recinoscut ca are aici o problema, insa recent ne-au invitat la o sedinta cu alti parinti unde spre uimirea noastra am aflat ca parintii francezi chiar, nu straini ca noi, considerau abuziv comportamentul supraveghetorilor. Din pacate nu s-a rezolvat nimic, copiii spun ca e la fel, iar fetita mea a decis sa vina acasa si sa manance pentru a nu suporta zilnic stresul si umilinta. Unul din supraveghetori a decis chiar sa pedepseasca un copil prin a nu ii da desertul, iar la sedinta cu parintii cand a fost intrebat cum a putut sa procedeze asa, a raspuns senin ca i l-a dat a doua zi.
    Si eu sunt cadru didactic in Romania si pot spune ca in comparatie cu scoala franceza, la nivel primar, scoala romaneasca e foarte buna.
    Poate in alte orase sau in alte scoli din Franta lucrurile sunt altfel. Insa un reportaj difuzat recent la televizor spunea ca parintii aleg tot mai mult scolile private, deoarece sistemul public nu functioneaza cum trebuie. Din pacate, romanii pe care i-am intalnit aici, in Strasbourg, romani care locuiesc aici de multi ani sau care sunt proaspat sositi si care au copii in diverse clase si scoli, spun acelasi lucru: scoala franceza e slaba si profesorii (poate doar unii dintre ei, sper) sunt severi in sens negativ si foarte rigizi.

    • Ioana Marinescu

      Ema, mutumim pentru completari! Suna f rau ce se inatampla acolo la voi si imi pare tare rau ca aveti parte de asa experienta. Cazul relatat in articol este dintr-o localitate f mica, este posibil sa conteze si asta. Acolo totul este idilic, am fost si pot confirma, parca traiesti in alta lume. Pacat ca in alte orase lucrurile stau atat de diferit. Inca o data multuesc pentru infatisarea unei alte laturi a problemei!

    • Ana

      Buna, imi pare rau Sa citesc asa ceva. Eu am avut 4 copii scolarizati in Franta de la cresa pana la liceu. Anul acesta i am mutat in Romania. Nu este normal ce se intampla acolo. Nu stiu cat castigati Sa platiti cantina asa mult dar aici ai un tabel de unde iti poti da seama cam cat ar trebui.https://www.strasbourg.eu/vie-quotidienne/enfance-education/enfant-scolarise/peri-scolaires/les-tarifs-des-services-periscolaires-et-extrascolaires. In ceea ce priveste comportamentul supraveghetorilor, scrie o scrisoare recomandata prefectului sau primarului si explica i situatia. O poti face si cu alti parinti. Iti garantez Ca iti va rapunde si va lua masuri. O spun din proprie experienta! 🙂 in Franta toti copii scolarizati au parte de activitati sportive , teatru, informatica gratuite la centre de loisirs. Scoala trebuie sa ti dea pliantele acum la inceput de an. Si sunt mult mai multe pe care orice copil indiferent de varsta sau nationalitate are dreptul. Este dreptul lui si nu trebuie Sa lasati pe nimeni Sa i l ia.

    • Ioana Marinescu

      Multumim mult, Ana pentru pareri! Ne ajuta mult sa vedem mai mult perspective!

    • Ioana Marinescu

      Cred ca depinde de fiecare orășel în parte. Mult succes!

  3. Olteanu Elena

    Buna ziua,

    Am si eu 2 intrebari si as avea nevoie de ajutorul dvs.
    Dorim sa ne mutam in Franta la Nisa – eu, sotul si doua fetite. Intrebarea mea este de unde as putea afla care scoli primesc elevi romani – fetita cea mare este in clasa 1 in Romania.
    A doua intrebare este daca as putea sa o mut de anul acesta scolar din al doilea semestru!
    Va multumesc anticipat!
    P.s. am foarte mare nevoie de raspunsurile dvs.
    Pe internet gasesc informatii privind pasii si actele necesare …dar doar atat.

    • Ioana Marinescu

      Buna ziua!
      Din pacate, nu va pot oferi raspunsurile exacte. In primul rand deoarece am primit si eu la randul meu informatiile din terte surse si in al doilea rand pentru ca la fiecare scoala difera lucrurile in functie de zona. Din cate stiu eu, toate scolile primesc elevi de toate natiile, va trebui sa vedeti de ce scoala apartineti si sa mergeti sa discutati direct acolo.
      Din nou, din cate stiu eu, o puteti inscrie la scoala deindata ce aveti domiciliul in Franta, deoarece copiii se inscriu la scoala de care apartineti cu domiciuliul.
      Daca mai aveti intrebari, le voi adresa prietenilor nostri care locuiesc in Franta si ne-au ajutat cu informatiile din articol.

  4. Nadea

    Buna eu tot vreau sa plec cu fetita la Franta ea anul asta trebu sa duca classa 1 as dori sa o inscriu la scoala la Fr da ce acte ar trebui sa am?multumim anticipat

    • Ioana Marinescu

      Primul lucru care va trebuie este domiciliu acolo. In momentul in care il aveti, mergeti cu actele la scoala de care apartineti si vi se dau si restul datelor necesare. Cel putin asta stiu de la prietenii nostri, cei care m-au ajutat cu proiectul Franta. Multumesc!

  5. Oana

    Am locuit in Franta,acum sunt in România,si fetita mea a facut școală acolo,este foarte adevarat tot ce ati scris,însă ati omis un.lucru poate cel mai important,școala foarte slabă in materie,adică dacă te decizi sa te reîntorci in România,copilul tau nu va face fata programei școlare de aici,spun din propria experiență,se adaptează foarte greu deoarece acolo școala dupa parerea mea e doar ca noi.parintii sa pot merge la muncă și ptr a,avea unde lasa copii,de invatat mare lucru nu învață deoarece ei nu pun pret asa mare pe învățat!!Tocmai din această cauză m-am si intors in țară cu fetita mea deoarece la un ment dat toți ne întoarcem cândva acasa si le va fii greu copiilor noștri sa se reintegreze în țara lor!!

    • Ioana Marinescu

      Draga Oana, multumesc pentru ca ne-ai impartasit experienta ta. Cred ca modul in care privesti asta depinde de ce asteptari ai de la performanta scolara a copilului tau. Eu, de exemplu, prefer ca in loc sa fie aliniat standardelor de performanta din Romania, sa stie sa se descurce, sa relationeze, sa aiba o inteligenta emotionala ridicata si sa invete notiunile teoretice in mod practic, experimentand. Foarte multi din cei premiati de sistemul din Romania ajung adulti mediocri, tocmai pentru ca au dat doar bine pe hartie si atat. Dar, repet, e doar parerea mea.

  6. covaci nicoletaabel

    buna ziua am stat cateva luni in franta si vreau sa ma stabilesc acolo. vreau sa fiu înscrisă pentru studiile unor doi copii unul de 3 ani si o fetiță de 8 ani si nu stiu cum trebuie să procedez daca se poate sa fiu ajutată cu un sfat înțelept. va multumesc anticipat

    • Ioana Marinescu

      Buna zua, din cate stiu eu, intai trebuie sa aveti domiciliu si in functie de asta sa va inscrieti la scoala de care apartineti

  7. Boboc Violeta

    Buna Ziua !
    Am si eu o intrebare.
    Noi vrem sa ne mutam din septembrie in Franta ( Cap Brune)
    Cei de la agentia immobiliara ne’au Cerut foarte multe acte, si ne’au spus ca trebuie sa avem acceptul primariei.
    Acceptul primariei din oraselul respectiv l’am primit. Acum spun ca trebuie sa asteptam acceptul si de la Paris. Sa vrea sa stiu daca a mai trecut cineva prin situatia asta cu cei de la agentiile de inchiriat, sau cei de là agenzie gasesc pretexte

    • Ioana Marinescu

      Poate va raspund cei care au comentat la articol si sunt din Franta

  8. Popa Cosmin

    Buna ziua!
    Sunt Cosmin si as dori sa aflu ce acte imi sunt necesare pentru a transfera un elev de clasa a 5-a din România în Franța.
    Si unde trebuie sa ma interesez pt asta!
    Va multumesc!

  9. ionut

    Am si eu o intrebare!Trebuie sa in ceapa scoala exact cand incepe scoala in franta?VREAU sa ma mut din 15 septembrie ar fi vreo problema si ce trebuie sa fac?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.