Meniu Închide

Principalele greşeli în alimentaţia copiilor

În câteva rânduri pe parcursul anului, am intrat în şcoala Anei, la o oră la care erau în plină desfăşurare clasele de după-amiază. Am trecut pe lângă tonomatele amplasate pe hol şi m-am îngrozit. O mare de copii aștepta cuminte la coadă la ronţăieli. Tortiţi, croissante, sucuri acidulate, pufuleţi şi alte mizerii. Mi s-a făcut rău la propriu şi m-am întrebat oare de ce suntem grijulii cu alimentaţia copiilor mici şi ne pierdem total interesul când mai cresc puţin. Oare corpurile lor nu sunt tot în formare, oare nu au nevoie tot de vitamine, de proteine, de grăsimi sănătoase, de fibre pentru a avea energie şi concentrare la şcoală? Am rugat-o pe Andreea Carmen Radu,  consultant în nutriţie şi autoarea blogului carmenradu.ro,  ne spună care sunt, în opinia ei, cele mai frecvente greşeli în alimentaţia copilului făcute de părinți.

Greșeli în alimentația copilului

Să-i dai bani pentru o gustare la școală

În loc să-i pregătești tu de acasă un pacheţel. Durează câteva minute dimineaţa să punem într-o punguţă un măr, o banană sau câteva fructe uscate, un pumn de migdale sau chiar un sandwich cu pâine integrală şi puţină brânză/muşchi de porc preparat în casă şi ceva legume-ardei, salată, etc.

Nerespectarea orelor de masă

Făcută în mod frecvent, poate provoca tulburări metabolice şi apariția unor stări de oboseală. Organismul nu primește nutrienţii de care are nevoie pentru activitățile zilnice iar perioadelor prelungite de “flămânzire” pot să le urmeze mese mult prea bogate caloric și alese fără discernământ doar pe baza senzației de foame.

Ronţaitul între mese

Este o mare diferenţă între gustările dintre mese si rontait. Primele se referă la o porție redusa dintr-un aliment consumată între două mese principale iar în cel de-al doilea caz este vorba despre ciugulitul încontinuu a unor produse bogate caloric de tipul chipsurilor, snacksurilor, pufuleților etc.

Este important pentru copii să aibă două gustări pe zi între mesele principale. Pentru a evita tentațiile cel mai bine este să nu ținem în casă produse bogate în sare, zahăr şi făină albă, iar dacă plecăm în parc să avem fructe cu noi.

Mâncatul la TV sau în faţa calculatorului.

E nociv și pentru copii și pentru adulți. Pentru că nu mâncăm corect, creierul nu va percepe senzația de sațietate și de aici un consum mai mare de mâncare decât este necesar sau dureri de stomac generate de mâncarea insuficient mestecată.

Lipsa de diversitate

Mâncarea trebuie să fie cât mai variată şi colorată, nimănui nu-i place să mănânce aceleaşi 3-4 feluri de mâncare pe termen lung iar copiii se plictisesc repede. Variantele de preparare a mâncării sănătoase și gustoase sunt nenumărate.

Fast food

Marele NU,  indiferent de scuză. Oricât de putin timp ai aveai, mai bine îi fierbi copilului un ou si ii dai o felie de pâine lângă, decât sa-I oferi produse fast food. Acestea împreună cu băuturile carbogazoase sunt printre primele vinovate de creșterea rapida a numărului de copii obezi la nivel mondial.

Mâncarea ca recompensă.

În niciun caz nu trebuie sa folosim mâncarea ca și factor de influență pentru un rezultat bun la invatatura sau pentru alte performanțe atinse, aşa deschidem o adevarată cutie a Pandorei. Putem găsi și alt sistem de recompense care să nu includă mâncarea si mai ales dulciurile procesate pentru ca de regula asta se oferă – Îți iau o ciocolata dacă…”. Nimeni nu spune “iți iau mere sau struguri, etc.”

Recunosc în mod onest că unele din aceste greșeli le fac în mod asumat, dar nu le transform în obiceiuri.

Eu o mai las în week-end-uri să se uite la Sofia I în timp ce mănâncă, pentru că știu că este una din plăcerile ei, mai scap extrem de rar la fastfood-ul ăla galben-roșu, pentru că știu că îi plac nuggets-urile, deși știe exact cât sunt de nesănătoase, etc. Dar totul se întâmplă cu titlul de excepție și în rest păstrăm un echilibru. Pentru că eu cred că aici este cheia în toate, în păstrarea echilibrului.

Voi ce obiceiuri alimentare le păstrați copiilor voștri, chiar dacă au crescut?

Citește și

Idei de mic dejun sănătos și rapid pentru școlari

5 greșeli în diversificarea bebelușilor

Gustări sănătoase. 5 moduri de a-ți împrieteni copilul cu ele

Copil mofturos? Fii creativ!

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutăţile.

Posted in Parenting, Sănătatea copiilor

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.