Meniu Închide

Profesor autoritar sau permisiv? Cum e mai bine?

Lasă, domnule, să îi știe de frică, că altfel îi scapă din mână și aia e, s-au dus! Vă rog cu fata mea să fiți mai dură, ea doar la asta reacționează, cu blândețea se culcă pe o ureche, așa e ea. Cam așa gândesc unii părinți când vine vorba de a alege între un profesor autoritar și unul permisiv. Sau mai bine zis gândeau.

Generația noastră și cele din urmă au crescut cu ideea că « profesorul e Dumnezeu »

În fața lui nu ai păreri, nu îl contrazici, încerci și să respiri cât mai încet. Mulți dintre noi ne amintim încă episoadele umilitoare de riglă la palmă, rușinat la tablă, scos pe hol. În prezent, sunt părinți care au rămas cu aceleași așteptări și dorințe. Alții au trecut în extrema cealaltă, în care profesorul poate fi contrazis, tras la răspundere, chiar umilit. De la “profesorul Dumnezeu” s-a ajuns la cazuri cum este cel al profesoarei de la Cluj, târâtă într-un scandal absurd.

Și totuși, cum este mai bine să fie un profesor?

Să își impună autoritatea prin poziție de forță, să își apropie elevii și să le devină prieten, un pic din amândouă ? Au toți copiii nevoie de același tip de autoritate? Care sunt consecințele unui comportament prea autoritar din partea dascălului asupra elevului ? Am întrebat-o toate acestea pe Gabriela Maalouf, psihoterapeut, specialist NLP și consilier școlar.

Cum funcționează autoritatea asupra unui copil și, ulterior, asupra unui elev ?

Pentru a-ți răspunde la această întrebare, simt nevoia să clarific un pic ce definește stilurile de abordare în raport cu o altă persoană, indiferent dacă este copil sau adult. De obicei, când facem o clarificare a stilurilor facem referire la nivelul de solicitare- ceea ce cerem de la cealaltă personă si gradul de responsivitate- ce dăm înapoi.

Stilul autoritar se caracterizează prin cerut mult și cum vreau eu și dat înapoi aproape nimic sau cât și când am eu chef, pentru că eu sunt șeful.

Autoritatea față de un elev se vede așa: faci cum îți spun eu, când îți spun eu și eu știu mai bine

Un tratament autoritar dă rezultate academice ? Ce consecințe emoționale poate avea asupra copilului ?

Un tratament autoritar poate da rezultate academice, dar vine cu multe daune emoționale. Copilul învață fie de frică, fie pentru că stima lui de sine scade atât de tare, încât crede ferm că el nu este în stare să facă ceva fără să fie ghidat.  O să-ți dau un citat care îmi place mie mult : ” Mintea omului nu este un vas ce trebuie umplut, ci mai degrabă un foc ce trebuie aprins. ”

Profesorul autoritar toarnă informație în mintea copilului, el o asimilează pe moment, după care uită mare parte din ea. În prezența profesorului autoritar, copiii își pierd plăcerea de a învăța și nu își dezvolta curiozitatea de a cerceta pentru a asimila eficient informația.

Există copii care nu reacționează decât “de bici”? Cum se poate schimba lucrul acesta, cum îi putem ajuta să coopereze și altfel decât sub amenințare sau pedepse?

Aparent, putem considera că există o categorie care răspunde doar la bici la școală. Sunt, de obicei, acei copii obișnuiți să reacționeze doar la stimulul frică, ce vine la pachet cu țipatul, amenințarea și pedeapsa, chiar și fizică, câteodată, din păcate.

Există multe tehnici de cooperare care funcționează eficient la clasă:

1. Descrierea problemei

În loc de : ” Opriți-vă..vă pun patru, vă trimit la director, etc.” putem spune

” Aud gălăgie. Vocile voastre se aud din hol. Oare cum ar fi bine să ne desfășurăm ora?”

2. Ofer informații:

 ” Banca nu este pentru scris pe ea. Avem hârtie pentru asta.”

3. Descrie ce simți

 ” Nu mă simt bine când este gălăgie. Am nevoie de liniște.”

” Mă deranjează să fiu întrerupt. Nu-mi place când cineva stă agățat de mine.

Pot părea exemple banale, dar repetate cu răbdare si multe perseverență, ele încep să funcționeze și cu cei mai dificili elevi. Până la urmă, ei sunt doar niște copii care caută înțelegere, dar nu știu să o exprime în cel mai plăcut mod.

De asemenea, este bine să avem mereu o evaluare de specialitate a elevilor, pentru a identifica probleme de altă natura și care necesită un tratament specific.

Există nevoia unui echilibru între autoritate și permisivitate? Cum ar trebui să arate doza de autoritate, cum ar trebui exprimată ca să nu aibă efecte nedorite asupra psihicului unui copil?

Echilibrul este spiritul de lider. Un profesor ar fi bine să nu se identifice nici ca șef, nici ca supraveghetor. Profesorul este un lider menit să însoțească copilul în procesul de învățare și să fie mereu o sursă de inspirație. Liderul nu este nici autoritar, nici permisiv! Profesorii lideri setează limite și le întăresc prin discuții libere și raționale. De asemenea, sunt afectuoși, susținători și încurajează independența elevului, în special, în procesul de curiozitate, cercetare, descoperire. Cer relativ mult, dar dau în aceeași măsură.

Cum privesc copiii un cadru didactic permisiv? Cum se raportează la el?

Profesorii permisivi setează foarte puține reguli și nu le întăresc. De cele mai multe ori, se caracterizează prin activități haotice, iar elevii nu știu la ce să se aștepte la oră. Copiii înțeleg că pot face orice și de cele mai multe ori încalcă libertatea celorlalți, inclusiv pe cea a profesorului.

Prea multă permisivitate strică și dacă da, în ce condiții?

Stilul permisiv naște de obicei elevi ce nu pot urma reguli, sunt deficitari la capitolul autocontrol, manifestă tendințe egoiste, nepăsându-le de ce vor și ceilalți, determinând, într-un final, întâmpinarea problemelor în interacțiuni sociale și relații, atât cu colegii, cât și cu ceilalți.

Care este cel mai important lucru de care are nevoie un copil la școală, în special în relație cu cadrul didactic?

La școală, elevii au nevoie de înțelegere și sprijin emoțional. De asemenea, elevii au nevoie de reguli, pentru că aceasta sunt menite să îi facă să se simtă în siguranță.

Fără reguli, se poate întâmpla orice, iar copiilor le poate fi teamă într-un astfel de mediu. De exemplu, regula ridicatului mâinii la oră nu are motivație dresajul copiilor, ci respectarea fiecărui coleg în parte. Fiecare are dreptul să răspundă și să fie ascultat. Dacă începem să vorbim toți odată nu ne satisfacem decât plăcerea noastră de a ne exprima, ignorând total respectul față de ceilalți participanți la discuție și nevoia lor de a fi ascultați. Vorbitul pe rând dezvolta abilitatea de a asculta, într-o societate dornică doar de a-și spune punctul de vedere fără abilități minime de a auzi ce spune celălalt. De aici, apar, de fapt, conflictele.

Există în experiența ta ca și consilier școlar cazuri de conflicte grave între copii și profesori? Cum le gestionezi,din punct de vedere al copilului? Cum îl susții,făcându-l în același timp și să înțeleagă ce a greșit?

Din fericire, fac consiliere la două școli unde profesorii sunt bine pregătiți și nu au existat niciodată conflicte grave. În schimb, am fost la școli publice, chemată special în medierea unor astfel de cazuri. Strategia mea este de a consilia întâi adultul, iar el îmi vine în ajutor în abordarea copilului. Pentru că, de obicei, copiii se bucura când simt suportul celui cu care au ajuns la conflict și negocierea merge mult mai bine. Ar trebui să scriu o carte pentru a-ți descrie clar tehnicile folosite. Important este că ele există, iar consilierii școlari își fac treaba, acolo unde sunt.

Eu îi doresc succes lui Gabi cu cartea – chiar cred că este nevoie de ea, iar vuă vă doresc ca sfaturile ei să vă ajute, indiferent pe care baricadă sunteți – părinte sau profesor.

Citește și

Totuși, ce ne facem cu profesorii umiliți?

Lipsa de finalitate practică, una din bubele învățământului românesc

Oana Moraru – Școala nu este garanția succesului în viață

Otilia Mantelers – Succesul la școală al copilului depinde de implicarea părintelui

Dragă părinte de copil școlar

Ce facem când copilului îi e greu la teme?

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutăţile.

Sursa foto – Freepik.com

Posted in Educație, Lumea noastră

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.