Meniu Închide

Tehnologia în viața copiilor noștri, prieten sau dușman?

78% din copiii din România intră zilnic pe internet. 75% îl accesează oriunde, prin dispozitive mobile. 90% au cont pe rețelele de socializare. 34% au spus că au încercat să limiteze folosirea internetului, dar nu au reușit. Sunt cifre dintr-un studiu realizat de Salvați copiii. Dincolo de ele, tehnologia e o realitate în viața copiilor noștri și depinde numai și numai de noi, părinții, dacă ne-o facem prieten sau dușman. Despre asta s-a discutat la conferința  “Copilul și tehnologiile. Oportunități și riscuri”, organizată de English Kids Academy

Interesant a fost că am avut părerea pedagogului – Mihai Gânj, Consultant în Dezvoltarea Relațiilor Umane și Trainer calificat de Transformational Psychology Institute din Bergen, Olanda, a medicului  – dr. Raluca Teleanu, Neurochirurg, Director al Secției de Neurologie a Spitalului Victor Gomoiu, a specialistului în programe educaționale pentru copii – Georgiana Roșculeț, coordonator Programe Educationale “Salvați Copiii” și a reprezentantului autorităților  – Christian Ciocan, Comisar Șef Poliția Română, Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității.  O intervenție extrem de interesantă a avut și doamna Anca Velicu, din partea Institutului de Sociologie al Academiei Române. Fiecare a explicat, din prisma profesiei sale, care sunt avantajele și riscurile accesului copiilor la tehnologie.

Părinții tind să considere că rolul lor în „medierea” activă a  internetului se termină o dată ce copilul a deprins competențele operaționale  de bază

În acel moment, mulți dintre părinți încetează să mai practice o mediere activă  în favoarea uneia restrictive, lăsând copilul să se descurce singur în lumea digitală.

Majoritatea părinților se preocupă foarte mult de suportul tehnologic – modelul de telefon sau tabletă pe care îl oferă copiilor, dar deloc de conținut

Singurul criteriu în determinarea conținutului la care poate avea acces copilul este gratuitatea. Acest lucru în sine este un pericol, deoarece majoritatea aplicațiilor gratuite conțin foarte multe reclame și linkuri, care pot “conduce” copilul unde nu ne dorim.

Internetul beneficiază de un privilegiu pe care interacțiunea reală nu îl oferă – anonimatul

În spatele unui calculator poate sta oricine, de la un obsedat, până la o rețea de crimă organizată. Există mai multe forme de amenințare on-line pentru copiii noștri.

Cea mai frecventă este cyberbullying, adică agresiunea, folosirea forței, intimidarea, coerciția prin intermediul mijloacelor tehnologice.  Sexting – reprezintă transmiterea de fotografii sau materiale video cu conținut sexual explicit care portretizează minori. Grooming se referă la ademenirea copiilor în scop sexual de către un adult. Mai este și discursul instigator la ură – faptă de natură penală, comisă împotriva unei victime, care a fost selectată de către făptuitor pe baza unei caracteristici de tipul naționalitate, rasă, etnie, orientare sexuală.

Toate acestea vin la pachet cu tehnologia și nu se întâmplă în filme

Copiii noștri sunt expuși la ele oricând, din momentul în care au acces la internet sau cont pe o rețea de socializare. Conform studiului realizat în 2015 de către Salvați copiii, 69% dintre copii au fost martorii unei situații de cyberbullying, 33% din ei spun că au văzut imagini cu caracter sexual online, 5% că li s-a solicitat o fotografie sau o înregistrare video în care să își arate părțile intime.

Bună. Acum câteva ore am primit un mesaj pe Facebook de la o persoană necunoscută în care mă întreba dacă vreau să îi văd … i-am zis că nu şi să mă lase în pace. El a continuat să scrie şi nu i-am mai răspuns. Când am vrut să sterg mesajul de la el, m-am trezit cu o poză cu abdomenul lui şi l-am avertizat că îi dau block. Apoi a zis că sigur vreau dar nu recunosc şi mi-a trimis poză cu organele lui şi m-a întrebat dacă îmi place. Mi-e silă şi nu mai vreau să văd chestii d-astea. M-am speriat, m-am dus pe profilul lui şi am observat că e bărbat, nu copil, apoi i-am dat Report şi Block dar tot sunt speriată şi îmi e cam frică să nu mă găsească. Nu ştiu ce să fac. Părinţii nu ştiu că sigur ar zice că e vina mea şi nu mai mă lasă să vorbesc nici cu prietenii.

Așa sună o mărturie a unui copil de 12 ani, care a apelat la Salvați copiii.

De aceea, este absolut obligatoriu să discutăm permanent cu ei despre aceste pericole, să le explicăm cum se manifestă ele și cum trebuie să reacționeze dacă devin victima unor astfel de acțiuni. Să le monitorizăm prietenii și ceea ce postează pe internet și, nu în ultimul rând, să folosim o aplicație de control parental, care trebuie instalată pe telefonul sau tableta de pe care copilul nostru are acces la internet. 26,6%  din copii nu au vorbit cu părinții despre ce fac pe internet.  38,7% dintre părinți nu verifică niciodată ce site-uri accesează copiii. 43,5% nu verifică niciodată conținutul conversațiilor purtate de proprii copii cu alte persoane pe rețelele sociale.

Dependenţa de tehnologie a copiilor este un simptom al lipsei de conectare autentică  în mediile esenţiale pentru dezvoltarea lor

Pentru a le cere lor să folosească cu echilibru tehnologia, este nevoie ca noi, părinții să ne regândim comportamentul. Dacă primul lucru când te trezești dimineața, verifici Facebook-ul sau știrile, când îl iei de la școală el te găsește cu ochii în telefon, când mergeți în mașină, la semafor, verifici notificările, iar seara dai scroll rapid să vezi cine ce a mai postat, copilul tău ce exemplu primește? Cred că este un aspect la care avem toți de reflectat și de luat măsuri.

Neglijarea emoţională sau devalorizarea copilului inhibă dezvoltarea lui armonioasă şi are un impact în scăderea stimei de sine autentice şi a încrederii în propriile abilităţi şi capacităţi de evoluţie.

Între 0 și 3 ani, un copil nu ar trebui să aibă deloc acces la ecrane. Între 3 și 6 ani, timpul ar trebui să fie de 30 de minute.

Între 6 și 9 ani, de 60 de minute pe zi, între 9 și 12 ani, de 90 de minute pe zi. Ideal, până la 12 ani, accesul la internet ar trebui să se petreacă pe cât posibil în zone apropiate casei sau care se află sub controlul unui adult.

Privitul excesiv la TV sau tabletă/telefon la vârste mici poate produce întârzieri de limbaj și chiar forme de autism.

Desigur că, dincolo de toate efectele secundare pe care accesul necontrolat la tehnologie pe poate avea asupra copiilor, există și foarte multe beneficii pe care aceasta la poate aduce, dacă este folosită corect. Cu ajutorul tehnologiei, învățarea poate fi mai atractivă, mai interactivă și îi poate pregăti pe copii pentru joburile viitorului, care vor arăta cu totul și cu totul altfel.

Pentru a avea succes în era digitală, un copil are nevoie de câteva abilități, pe care nu le poate deprinde decât în interiorul și cu sprijinul familiei

Printre acestea se numără gândirea critică, creativitatea, inițiativa şi curajul, capacitatea de rezolvare a problemelor complexe, evaluarea corectă a riscului, luarea deciziilor potrivite și gestionarea constructivă a emoțiilor.

Atitudinea părinților față de accesul copiilor la tehnologie poate fi de trei tipuri:

  • indiferentă – o abordarea de genul “”Să se descurce singur
  • conservatoare – interzicerea completă a accesului
  • echilibrată – atitudinea ideală

Vă invit la final să vă “verificați” tipul de atitudine privind accesul la tehnologie a copilului vostru, prin completarea chestionarului de mai jos. Veți afla lucruri interesante 🙂

Chestionar privind atitudinea părinților față de accesul copiilor la internet

Recunosc că eu una am plecat de la evenimentul English Kids Academy cu 3 intenții: de a îmi limita eu însămi accesul la tehnologie, măcar în momentele-cheie ale zilei – dimineața, când o iau pe Ana de la școală și seara când discutăm ceea ce s-a petrecut peste zi, să instalez un program de control parental pe telefonul Anei și să caut aplicații educative, chiar și contra cost, care să fie atractive și să o ajute să folosească internetul și pentru altceva decât pentru filmulețe pe Youtube.

Am mai plecat  și cu o veste bună! Pe data de 16 noiembrie, de la ora 18.00, are loc la sediul English Kids Academy  evenimentul “Reușita copilului meu adolescent”. Se anunță extrem de interesant, iar printre temele abordate se numără: ultima strigare în relația cu el: anii de liceu!, Creierul adolescentului: riscuri și oportunități, 5 abilități cheie de dezvoltat pentru maturitate. Ce pot să (mai) fac acum?. Mai multe detalii, aflați aici

Citește și

Există fenomenul de burn-out la copii? Cauze și soluții

Cât avem nevoie să decidem pentru copiii noștri?

În spatele unui copil agresor stă un părinte agresor

Nu mai creșteți genii, creșteți copii fericiți!

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

 

Posted in Educație, Lumea Pisicii

Related Posts

2 Comments

    • Ioana Marinescu

      Super misto! Bravo! Nici nu ma gandeam ca iti iese altceva 🙂 Tu esti sinonima cu echilibrul pentru mine 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.