Meniu Închide

Merită să îţi petreci vacanţa de iarnă la ski în Bulgaria?

Merită să îți petreci vacanța de iarnă la ski în Bulgaria, cu un copil relativ mic? Cinci ani neîmpliniți pe atunci. Trei ani mai târziu ne facem bagajele pentru a patra oară.

Deşi nu suntem genul de oameni care să îşi petreacă vacanţele de două ori în acelaşi loc, s-a întâmplat nu numai să mergem trei ani consecutiv la ski în Bulgaria la Bansko. Ba chiar să şi stăm la acelaşi hotel pentru al doilea an. Și să revenim anul acesta la cel în care am stat prima oară. Până la urmă, dacă nu au existat  nemulţumiri majore, iar principalul motiv pentru care mergem este skiul şi, în această privinţă am fost extrem de încântaţi de experienţa la ski în Bulgaria, de ce să ne fi agitat aiurea?

Sigur, mergea trecut la nivelul următor, Austria, Franţa, Italia, dar deocamdată împrejurările atât au permis, sigur va veni şi vremea unui următor pas.

Aşadar, iată-ne ajunşi la serialul Ski în Bulgaria, la Bansko, dubla trei.

Anul ăsta dubla patru. Perioada aleasă a fost una cam nepotrivită, având în vedere vacanţa şcolară. Am cam suspinat după fluenţa rândului la gondolă şi telescaun din anii trecuţi. Sfatul meu este ca atâta timp cât puteţi, să evitaţi perioadele de vacanţe. Cozile şi timpii de aşteptare sunt sensibil mai mici.

Am întrebat mai mulţi localnici care este perioada ideală de venit la ski în Bulgaria, la Bansko, iar răspunsul uşor surpinzător a fost martie.

La începutul lunii ninge zdravăn şi pârtiile sunt excelente, staţiunea este mult mai goală, astfel că nu sunt cozi pe nicăieri, preţurile sunt mai mici şi, în plus, poţi prinde lichidările de la magazinele de închirieri şi te poţi alege cu echipamente complete foarte bune la preţuri şi de 2-300 de euro. Cum eu una nu am atâta răbdare şi nici nu cred că vreau să folosesc scutirile pentru vacanţe, cred că deocamdată nu voi testa aceasta variantă.

Later edit – anul acesta am ales perioada 28 ianuarie – 4 februarie, dar după peripețiile avute cu rezervarea s-ar putea să nu fi fost singurii care am vrut să fentăm vacanța copiilor.

Revenind la experienţa noastră, după cum spuneam, anul trecut am ales acelaşi hotel ca în anul precedent –  Vihren Palace.

Principalul argument a fost apropierea faţă de gondolă, faptul că puteam merge pe jos şi ne puteam întoarce şi fără să depindem unii de alţii (de exemplu, eu puteam veni înainte cu Ana dacă obosea, iar Pisicu mai putea rămâne la schi). Este un hotel de patru stele, cu servicii de demipensiune, mâncarea este variată şi decentă, au piscină, jacuzzi şi două tipuri de saună, una peste alta raportul calitate-preţ este unul extrem de cinstit. Anul acesta am ales un apartament tip maisonette, adică desfăşurat pe două etaje, cu scară interioară. Camerele sunt ceva mai mici la varianta asta şi nu prea mai poţi folosi spaţiul sufrageriei pentru a sta la poveşti şi jocuri seara, dar Ana a fost tare încântată de configuraţia camerei, iar sus-josul pe care trebuia să îl fac dacă uitam ceva, deşi  m-a cam enervat, a şi ajutat să mă menţin în formă.

Acum doi ani și în 2017 am stat la Hotelul Ivan Rilski, superior ca şi condiţii, dar situat la o distanţă mai mare faţă de gondolă şi centru.

Oricum, raportul calitate-preţ cred că este incomparabil cu orice găseşti în România, având în vedere că am plătit în jur de 75 de euro pe noapte, trei persoane în apartament şi pat suplimentar gratuit (l-am cerut ulterior, teoretic la apartament nu îţi trebuie, dar noi am vrut să dormim toţi sus) cu demipensiune şi acces la zona de spa (piscină, saună, jacuzzi). Anul acesta am revenit la hotelul Ivan Rilski

În afară de cazare, a doua mare cheltuială este ski-ul.

Asta dacă schiază toată familia desigur. Anul acesta am ales să închiriem totul de pe un site, www.bulgariaski.com, cu plata în avans. Am luat echipamente complete pentru mine şi Ana, schi pass pentru toţi trei şi scoală pentru Ana. Teoretic, preţurile sunt destul de rezonabile şi eşti scutit de alergătura şi negocierea de la faţa locului,

De reținut! Copiii până la 7 ani plătesc doar 6 leva pentru schi pass de 6 zile (comparativ cu 146 de leva preţ întreg).

Avantajul a fost că a venit reprezentatul agenţiei la hotel, ne-a dat pass-urile şi voucherele pt echipament şi nu am mai stat la nicio coadă. La achiziţionarea pass-urilor se plăteşte un depozit de 5 leva ( aprox 2,5 euro sau în jur de 12 lei), care este recuperat în momentul returnării pass-urilor la un bancomat special situat la staţia de gondolă.

Un schi pass de adult pe 6 zile costă 340 de leva, adică în jur de 170 de euro.

Ski-ul ne-a costat aproape la fel de mult ca şi cazarea. Raportul cât dai-ce primeşti mi se pare mai mult decât echitabil, având în vedere că ai la dispoziţie 18 pârtii de toate nivelurile, foarte multe albastre, potrivite şi pentru copii şi cei de nivel mediu.

Instalaţiile funcţionează brici, mai puţin atunci când bate vântul sus pe platou (2530 m).

Atunci mai rămân deschise doar o parte din telescaune sau chiar unul singur şi teleschiurile.  Noi am prins vreme frumoasă în mare parte, cu excepţia a două zile în care a plouat şi a bătut vântul. Orice vreme ai prinde este imposibil aproape să nu poţi schia în condiţii onorabile.

2016 a fost primul an când am luat şcoală de ski pentru Ana, deoarece regulamentul lor nu permite copiilor mai mici de şapte ani să meargă la şcoală, ci doar la lecţii individuale. Există totuşi şi excepţii, în sensul că mai închid ochii la câteva luni.

Din păcate, oamenii mai au mult de învăţat la capitolul servicii si comportament. Deşi sunt în jur de 200 de instructori, majoritatea sunt foarte dezinteresaţi, nu prea cunosc altă limbă decât bulgara şi e destul de greu să te înţelegi cu ei. De exemplu, şeful care repartiza copiii instructorilor ne dăduse într-o grupă cu un nivel mult sub cel al Anei şi ne-a luat ceva să îl convingem cum stă treaba. Până la urmă am avut mare noroc şi Ana a nimerit la o fată extrem de drăguţă, cu care s-a înţeles de minune şi care i-a învăţat, pe lângă schi propriu-zis, şi tot felul de şmecherii, mici trucuri care prind până la urmă la copii şi fac diferenţa între dascăli.

Şcoala de schi la final
Şcoala de ski la final

În afara cheltuielor de cazare şi ski mai există cheltuielile administrative.

Vignetta – 15 leva sau 32 lei, pe care din păcate îi plăteşti de două ori pentru o excursie de 8 zile, la bulgari neexistând decât opţiunea de vignetă pe o săptămână. Podul care e 4 leva, doar la întoarcere. Parcarea la Bansko – 10 leva jos, la hotel şi 12 leva la gondolă sau pârtie. Avantajul este că dacă plăteşti parcarea sus la pârtie nu mai trebuie să achiţi nimic la hotel, căci toate parcările sunt ale autorităţilor locale şi odată plătită o taxă eşti acoperit în întreaga staţiune.

Dacă ai norocul să închiriezi echipament de la un centru care are parcare proprie, poţi negocia să îți laşi maşina în parcarea lor şi uite aşa ai economisit minimum 150 lei.

După două zile de făcut şanţ în asfalt la cozi, noi am constatat că atunci când este coadă la gondolă, este mult mai rentabil să mergi cu maşina la pârtie. Asta dacă toată lumea schiază, pentru că atunci când este foarte aglomerat, parcarea de sus este blocată şi trebuie să te aşezi într-o parcare de pe traseu şi să ajungi pe schiuri pe platforma mare de unde pleacă telescaunele spre pârtii.

Combustibilul, mai ieftin în Bulgaria

Motorina este 1,77 leva litrul, noi am plătit pentru 40 de litri 71 de leva, adică puţin peste 140 lei. Dacă ai demipensiune asigurată la hotel, nu prea mai ai de ce să cheltuieşti  pe mâncare, mai ales dacă eşti ocupat cu schiul. Totuşi, copilului nu poţi să nu îi dai o masă caldă la prânz, iar acest lucru nu prea se poate întâmpla decât în restaurantele de la pârtie, care sunt extrem de scumpe. Ca idee, o supă de pui era 8 leva (cam 17 lei),  o porţie de cartofi prăjiţi 10 leva (peste 20 lei) şi o porţie de paste ajungea la peste 40 lei. Noi cheltuiam în medie cam 35 de leva pe zi, în condiţiile în care doar Ana se poate spune că mânca efectiv.

În oraş însă lucrurile stau mult mai bine, iar o masă decentă la restaurant, cu supă, fel principal şi băuturi, nu prea depăşeşte 100 de lei  pentru 2 adulţi şi un copil. Mâncarea este bună, nu am avut neplăceri nicăieri.

La capitolul suveniruri, ca în toată Bulgaria, şi la Bansko sunt la mare căutare ulcelele, castroanele, cănuţele cu motive tradiţionale şi cosmeticele cu aromă de trandafiri.

Poţi găsi castronele foarte drăguţe cu preţuri de la 5-7 leva (cam 12-14 lei), cremă de mâini la 2,5 leva, săpunuri chiar şi cu o leva sau dulciuri cu aromă de trandafiri cu 4-5 leva. Dacă eşti cumpătat, nu ar trebui să dai pe cadouri mai mult de 50-70 de leva. Un fel de suvenir pot fi considerate şi fotografiile care ţi se fac pe pârtie. Există o mulţime de fotografi, amplasaţi strategic şi care îţi fac fotografii, fie în acţiune pe pârtie, fie la gondolă, cu diferite peronaje. O fotografie este cam piperată ca preţ, 10 leva (adică peste 20 lei), anul ăsta am scăpat “doar” cu trei.

Ca să rezumăm, o vacanţă de familie la ski în Bulgaria la Bansko, în condiţii bune (hotel de 4 stele,  bine cotat la agenţie), cu ski pentru toată familia, şcoală de ski pentru copil, transport şi cheltuieli moderate ajunge cam la 1400 de euro.

Nu ştiu dacă e mult sau puţin, nu am o comparaţie locală în condiţii similare, dar judecând că pe noi o jumătate de zi la Azuga ne-a costat 500 de lei, fără cazare, parcă parcă mă gândesc că merită.  Condiţiile civilizate de la hotel, pârtiile la nivel occidental (nu am spus-o eu, ci nişte oameni care au văzut mai multe pârtii la viaţa lor), totul, mai puţin atitudinea unor angajaţi, care îţi cam sunt oglindă pentru cum suntem şi noi ca popor, îţi dă sentimentul că eşti respectat şi că primeşti ceea ce plăteşti.

Pentru mine dincolo de calcule şi partea practică a vacanţei,  cele mai frumoase amintiri rămân peisajele superbe pe care le vezi din telescaun, liniştea muntelui, spartă doar de sunetul schiurilor pe zăpada proaspătă şi sentimentul fantastic pe care îl am atunci când coborâm pe pârtie toţi trei. Comparabil cu el este doar senzaţia pe care o am vara, când toţi trei pe biciclete atragem multe priviri admirative şi comentarii pline de drag.

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutăţile